دیزل ژنراتور چگونه کار می کند؟
دیزل ژنراتور چگونه کار می کند؟
ژانویه 13, 2021
روغن سوزی موتور چیست و چه علایمی دارد؟
روغن سوزی موتور چیست و چه علایمی دارد؟
فوریه 9, 2021

آیا ضد یخ چرب است؟

آیا ضد یخ چرب است؟

آیا ضد یخ چرب است؟

ضد یخ

ضد یخ معمولا به عنوان یکی از اجزای مخلوط مایع خنک کننده استفاده می شود و برای پایین آمدن نقطه انجماد مایعی که در دور موتور یک وسیله نقلیه گردش می کند، استفاده می شود. این امر به جلوگیری از یخ زدگی مایع در دمای سرد و همچنین بالا بردن نقطه جوش مایعات کمک می کند تا تبخیر نشود.

ضد یخ ها یک مایع زرد روشن یا سبز روشن است که با آب در اتومبیل ها، کامیون ها و وسایل نقیله دیگر مخلوط می شود تا رادیاتورها از انجماد یا گرمای بیش از حد جلوگیری کنند. این ماده ساخته شده از اتیلن گلیول یا پروپیلن گلیول، ضد یخ و مایع خنک کننده نقاط انجماد و جوش آب را تغییر می دهد.

آیا ضد یخ چرب است؟

در برخی از ضد یخ ها روغن وجود دارد. این به معنای آن است که در یک یا چند واشر موتور روغن های مخصوص قطعات باید در آنها ریخته شوند. موتور شما به گونه ای طراحی شده است که یک سیستم وجود دارد که ضد یخ های روغنی، موتور را کنترل میکنند تا وسیله نقلیه خود را به وسیله ی آن خنک کرده تا از گرمای بیش از حد خودرو جلوگیری کند.

اگر موتور شما بیش از حد گرم شود باعث خرابی واشر واشر یا سیلندر نیز می شود، ضد یخ های روغنی نیز می توانند این روند را کنترل کند.

انواع ضد یخ

– ضد یخ هایی ساخته شده از مواد معدنی که به آنها ضد یخ پایه روغنی نیز گفته می شود که در حال حاضر مرسوم ترین نوع ضد یخ ها هم به حساب می آیند، در تهیه ضد یخ های توسکا نیز به دلیل کیفیت بیشتر ضد یخ های روغنی، از مواد معدنی جهت تولید ضد یخ استفاده می شود
– ضد یخ هایی متشکل از مواد آلی که به این نوع، ضد یخ های الکلی نیز گفته می شود.

برتری ضد یخ های روغنی نسبت به ضد یخ های اسیدی

برتری ضد یخ های روغنی نسبت به ضد یخ های اسیدی این است که می تواند از روغن برای محافظت هر چه بیشتر موتور استفاده کرد زیرا ضد یخ های اسیدی بعد از مصرف در مدت زمان مشخص به بدنه و قطعات موتور آسیب می رساند.

همچنین ضد یخ روغنی باعث بهبود مصرف سوخت و کارایی آن می شود و عمر روغن شما را تا 50 درصد افزایش می دهد. همچنین شما می توانید از خنک کننده این شرکت که  که تقریبا با هر نوع ضد یخی سازگار است استفاده کنید و با آزمایش مستقل برای کاهش دمای موتور تا 25 درجه فارنهایت ثابت کنید.

علاوه بر این مزیت ها نسبت به ضد یخ های اسیدی، هزینه ی این ضد یخ ها بسیار مقرون به صرفه است و می تواند شما را در مدت زمان طولانی همراهی کند.

مزایای استفاده از ضد یخ های روغنی

یکی از مهمترین مزایای استفاده از ضد یخ های روغنی نسبت به ضد یخ های اسیدی استفاده روغن به عنوان مایع خنک کننده در فرآیند ماشین کاری، تاثیر( بالشتک) آن است که بین دستگاه و مواد برش وجود دارد.

این کمک میکند تا سطح با کیفیت بالاتری در موتور شروع به فعالیت کند و عمر ابزار را طولانی تر می کند. این مواد مبتنی بر روغن تمایل به خنک کننده انتخاب برای سنگ زنی خرد، ضربه زدن شدید، حفاری با سوراخ های عمیق و برای برش فلزات مانند فولادهای ضد زنگ خاص، سوپرآلیاژها و فلزات ظریف تر مانند تیتانیوم دارند.

در کنار مزایای ضد یخ روغنی، این مایع خنک کننده ها به راحتی می تواند نگهداری کنند و در صورت بروز هر مشکلی خسارت کمتری به موتور را به بار خواهد آورد و محافظت در برابر زنگ زدگی را افزایش میدهد.

ضد یخ مناسب

با توجه به این که ضدیخ در انواع متفاوتی وجود دارد و به منظور اینکه برای انتخاب آن دچار سردرگمی نشوید، قبل از انجام این کار به این سوال پاسخ دهید؛ آیا خودرو دارای قطعات قدیمی مانند رادیاتور برنجی یا مسی است؟ اگر جواب مثبت است، از ضدیخ با پایه معدنی استفاده کنید. چون ضدیخ با پایه آلی برای قطعات آلومینیومی طراحی شده است، بازدارنده‌های خوردگی حفاظت کافی در برابر قطعات مسی یا برنجی را تامین نمی‌کنند.

از چه ضد یخی استفاده کنیم؟

متاسفانه تشخیص نوع مایع خنک کننده که در سیستم وجود دارد همیشه آسان نیست. نمی‌توانید از روی رنگ مایع درباره کیفیت آن قضاوت کنید، زیرا احتمال تغییر در رنگ با گذشت زمان وجود دارد. شرکت‌های سازنده در طول فرایند تولید، به ضدیخ خودرو رنگ مخصوص اضافه می‌کنند تا از مایعات مشابه مانند آب قابل تشخیص باشد.

افزودن یا تعویض ضدیخ

بهترین توصیه در هنگام اضافه کردن یا تغییر مایع خنک کننده، پیروی از دستورات خودروساز است و این که از همان ضدیخی که در سیستم وجود داشته استفاده کنید. این اطلاعات معمولا در دفترچه راهنمای خودرو قید شده یا ممکن است در کنار درپوش رادیاتور یا قمقمه انبساط آب لحاظ شود. اگر چنین اطلاعاتی را در دست ندارید، بهتر است از ضد یخ‌های عمومی که با همه نوع کاربری سازگار است استفاده کنند.

رنگ ضد یخ

ممکن است رنگ مایع خنک کننده بیانگر آن باشد که از ضدیخی غیر از مدل معمولی آن در خودروتان استفاده کرده اید، هرچند رنگ هرگز برای تعیین نوع ضدیخی که نیاز دارید، مالک نخواهد بود.

هیچ قانون استانداردی برای خودروسازان وجود ندارد که چه رنگ‌هایی را برای فرمولاسیون ضدیخ‌ها استفاده کنند. اگر ضدیخی بخرید که رنگش با آن چه قبال داشته اید، متفاوت است، قبل از این که این دو را با هم ترکیب کنید، به بررسی مجدد آن بپردازید، اما باز هم تاکید می‌کنیم که به تطبیق رنگ‌ها به عنوان معیار و مالک قابل قبول تکیه نکنید.

توصیه خودروساز چیست؟

دفترچه راهنمای خودروتان را برای این که خودروساز کدام نوع از ضد یخ را توصیه کرده، بررسی کنید. خودرو‌های جدید معمولا از محصولاتی با پایه آلی استفاده میکنند. اگر خودروتان را نزد مکانیک میبرید تا مایع خنککننده را با فرموالسیون سنتی جایگزین کند، اطمینان حاصل کنید که از چه ضد یخی در سیستمتان استفاده میکردید.

برای دریافت مشاوره رایگان و خرید ضد یخ مناسب میتوانید با شرکت بازرگانی رجال تماس بگیرید و از راهنمایی و تجربه ای مشاورین این شرکت بهره ببرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

error: Content is protected !!