تفاوت بین سیال هیدرولیک با روغن هیدرولیک

بهترین روش برای تعمیر و نگهداری سيستم های هيدروليک و روغن هیدرولیک
تعمیر و نگهداری سيستم و روغن هیدرولیک
اکتبر 21, 2022
تفاوت بین روغن هیدرولیک و موتور
تفاوت بین روغن هیدرولیک و موتور
نوامبر 6, 2022

تفاوت بین سیال هیدرولیک با روغن هیدرولیک

تفاوت بین سیال هیدرولیک با روغن هیدرولیک

تفاوت بین سیال هیدرولیک با روغن هیدرولیک

تفاوت بین سیال هیدرولیک با روغن هیدرولیک در چیست؟

تفاوت بین سیال هیدرولیک با روغن هیدرولیک: شما مشتریان و خریداران بازرگانی رجال ممکن است از تفاوت سیال هیدرولیک با روغن هیدرولیک اطلاع کافی نداشته باشید که به همین جهت به منظور  افزایش شما مشتریان عزیز در این مقاله به این موضوع می پردازیم.

در واقع، تفاوت اصلی بین سیال هیدرولیک و روغن هیدرولیک در این است که سیال هیدرولیک از مواد سینتتیک با مواد افزودنی خاص ساخته می شود و به عنوان مثال در گیربکس های اتوماتیک خودروها از آن استفاده می گردد در حالی که روغن هیدرولیک منشا طبیعی دارد و از روغن پایه استخراج شده از نفت خام بدست می آید و در تجهیزات هیدرولیکی که در شرایط معمولی کار می کنند استفاده می شود و لازم به ذکر است با پیشرفت تکنولوژی، امروزه دیگر توصیه نمی شود که از روغن های هیدرولیک برای تجهیزات حساس مثل گیربکس های اتوماتیک  خودرو ها استفاده گردد.

 

معرفی سیال هیدرولیک

سیال هیدرولیک، مایعی است ساخته شده ار مواد سنتتیکی که درخطوط انتقال انرژی در سیستم های هیدرولیک خودروهایی مانند بیل مکانیکی و یا کامیون های حمل زباله ودر سیستم های هیدرولیکی ترمز خودرو ها  استفاده می شود. اگرچه هدف اصلی استفاده از سیالات هیدرولیک برای انتقال انرژی است، اما برخی از اهداف کاربردی ثانویه نیز وجود دارد که به عنوان مثال می توان مواردی از قبیل انتقال حرارت سریعتر، حذف بهتر آلودگی ها، آب بندی بهتر، و روانکاری پایدار را نام برد.

در واقع مهمترین ویژگی های یک سیال هیدرولیک را میتوان به شرح زیر بر شمرد:

  • پایداری دمایی بالاتر
  • خورندگی شیمیایی کمتر
  • تمایل کمتر به ایجاد کاویتاسیون
  • طول عمر طولانی تر
  • خاصیت کف کنندگی کنترل شده
  • مقاومت در برابر آتش گیری

توصیه می گردد هنگام انتخاب سیال هیدرولیک ویسکوزیته سیال را در شرایط عملیاتی به دقت در نظر بگیریم. بطور کلی سیال هیدرولیک باید در بالاترین و پایین ترین دمای کاری خود دارای ویسکوزیته مناسب باشد. علاوه بر این، کف کردن سیال هیدرولیک مشکلی است که هنگام استفاده از آن ممکن است ایجاد شود. کف می تواند عملکرد سیستم را کاهش داده و تحت تاثیر قرار دهد. بنابراین باید با استفاده از مواد افزودنی مناسب و نگهداری درست سیال هیدرولیک میزان کف تولید شده در سیال هیدرولیک را کنترل نمایم.

سیستم هیدرولیک

سیستم هیدرولیک

 

معرفی روغن هیدرولیک

روغن هیدرولیک از روغن پایه استخراج شده ار نفت خام و مواد افزودنی تشکیل شده است. این روغن به عنوان واسطه ای برای انتقال انرژی و بعنوان یک روان کننده و خنک کننده عمل می کند همچنین این روغن باید حاوی مواد افزودنی لارم باشد تا شدت خوردگی را در سیستم های هیدرولیک کاهش دهد.

از آنجایی که روغن هیدرولیک قابل اشتعال است، استفاده از این روغن در تجهیزاتی که با آتش و یا حرارت بالا سروکار دارند، گزینه مناسبی نیست، همچنین در سیستم های هیدرولیک با فشار بالا، اسپری شدن روغن هیدرولیک  از یک محل نشت روغن از سیستم می تواند منجر به اشتعال و آتش سوزی شود و به همین جهت  توصیه می گردد در اینگونه موارد از سیال هیدرولیک مقاوم در برابر آنش به عنوان راه حلی برای  کاهش خطر آتش سوزی  استفاده نمود.

 

بطور کلی، با توجه به تنوع مایعات هیدرولیک موجود، در خصوص کاربرد و شرایط عملیاتی استفاده از روغن و سیال هیدرولیک میتوان اینگونه توضیح داد که:

  •  روغن هیدرولیک معمولی به دلیل ارزانتر بودن، معمولا در تجهیزات و ماشین آلات هیدرولیک عمومی استفاده می گردد.
  •  استفاده از روغن و سیال هیدرولیک مقاوم در برابر فشار و دماهای بالا، در ماشین آلات خاصی که تحت شرایط فشار بالا و دمای بالا کار می کنند مفید است.
  •  استفاده از سیال هیدرولیک مقاوم در برابر آتش در تجهیزات و ماشین آلات در معرض  خطر اشتعال یا آتش سوزی توصیه می گردد.

 

جدول مقایسه سیال هیدرولیک و روغن هیدرولیک به اختصار

سیال هیدرولیک

روغن هیدرولیک

کاربرد

سیال هیدرولیک،  ساخته شده ار مواد سنتتیک  است که درخطوط انتقال انرژی و بعنوان مثال درسیستم های هیدرولیک خودروهایی مانند بیل مکانیکی و کامیون های حمل زباله و در ترمزهای هیدرولیک خودروها  استفاده می شود. روغن هیدرولیک در یک سیستم هیدرولیک  به عنوان واسطه ایی برای انتقال انرژی و یک ماده خنک کننده و روان کننده مطرح است و عموما  در سیستم های هیدرولیک معمولی که در شرایط نرمال کار می کنند استفاده می گردد.

قابلیت اشتعال

قابلیت اشتعال پذیری کمتری دارد قابل اشتعال است

شرایط عملیاتی

می تواند در طیف وسیعی از شرایط عملیاتی از نظر دما و فشار عمل کند

در شرایط دمای خیلی بالا احتمال دارد مشتعل شده و  آتش بگیرد و در شرایط دمای خیلی پایین ویسکوزیته آن افزایش یافته و تبدیل به مایعی ویسکوز تر می گردد و از این نظر میتواند مشکل ساز شود.

 

نتیجه:

در شرایط عملیاتی که تغییرات دمایی بر روی سیستم های هیدرولیک تاثیرات مهم و قابل توجه ایی دارد و می تواند منجر به خسارت به تجهیزات شود، توصیه می گردد که از سیال هیدرولیک استفاده نمود و در زمانیکه هدف تنها انتقال انرژی در یک سیستم هیدرولیک معمولی است و  با ارزان ترین روش، میتوان از روغن هیدرولیک استفاده نمود.

 

مطالب مرتبط:

روغن صنعتی هیدرولیک

روغن هیدرولیک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

error: Content is protected !!