روش های انبارش و نگهداری روغن های صنعتی

دنیا یک قدم به‌ حضور روغن‌ موتورهای «API-SP» نزدیک‌ تر شد
روغن‌ موتورهای API-SP
فوریه 21, 2020
روغن هیدرولیک در خودروهای امروزی
روغن هیدرولیک در خودروهای امروزی
مارس 23, 2020

روش های انبارش و نگهداری روغن های صنعتی

روش های انبارش و نگهداری روغن های صنعتی

روش های انبارش و نگهداری روغن های صنعتی

انبارکردن صحیح روغن های صنعتی و دیگر محصولات نفتی از نظر حفاظت در برابر آلودگی، تجزیه در اثر گرما و سرمای زیاد و شناسایی درست بعلاوه راحتی حرکت مواد مهم میباشد.
فضای مورد نیاز برای تجهیزات موجود در انبار، فضای انبار در تعیین نوع بسته‌بندی موثر است. همچنین مطمئن شوید که اولین محصول ورودی به انبار، اولین محصول خروجی خواهد بود و سیستم مورد استفاده‌ در انبارداری با محدودیت‌های فضای درونی انبار مطابقت دارد.
شرایط تجهیزات انبار،محیط انبار و روش‌های انبارداری به میزان زیادی بر روی زمان مجاز برای نگه‌داری روانکار مؤثر میباشند.

روشهای انبارداری

انبار سرپوشیده

در این نوع انبارداری، ظروف و بشکه‌های حاوی روانکار باید در یک محیط تمیز و خشک قرار گیرند. دمای انبار نیز باید همواره معتدل باقی بماندروانکارها در انبار باید از تمامی انواع آلودگی‌های صنعتی که شامل رطوبت و گرد و خاک می‌باشد دور بمانند. درب بشکه‌ها همواره باید به گونه‌ای محکم بسته شود تا از ورود آب یا هوا به درون آنها جلوگیری شود و هنگامی که بشکه‌ها در موقعیت ایستاده قرار می‌گیرند، باید از روکش برای آنها استفاده کرد. به طور معمول، بشکه‌های روانکارها در موقعیت افقی و در یک چارچوب مناسب به گونه‌ای انبار می‌شوند که به بشکه‌ها اجازه‌ی غلتیدن را می‌دهند تا اولین محصول ورودی به عنوان اولین محصول خارج شود.

انبار در فضای باز

اگرچه انبارداری سرپوشیده بیشتر توصیه می‌گردد، اما گاهی اوقات، این امکان به علت محدودیت‌های محیطی، مالی و فضایی، میسر نمی‌باشد. در صورت انبارکردن روانکارها در فضای آزاد، باید با استفاده از یک سقف موقت آنها را از باران و برف محافظت کرد. بشکه‌ها را نیز باید به پهلو خواباند، به گونه‌ای که دریچه‌های آنها در یک موقعیت افقی و زیر سطح روانکار قرار گیرد. این کار به نحو مؤثری خطر نفوذ رطوبت را از بین می‌برد. در صورت ایستاده قرار دادن بشکه‌ها در فضای آزاد، باید از سرپوش استفاده نمود.

لازم به ذکر است که باید از انبارکردن سیالات پایه‌ی آبی در فضای آزاد خودداری کرد. چرا که دماهای بیش از حد کم یا زیاد، می‌تواند منجر به تخریب همیشگی سیال از طریق انجماد و یا تبخیر‌ گردد.

مضرات انبارداری در فضای آزاد
مشخصات نوشته شده روی ظروف ممکن است تحت تأثیر باران، باد، آفتاب و دیگر شرایط طبیعی کمرنگ و غیر قابل خواندن شود. زنگ زدگی نیز مشخصات روی ظروف را از بین خواهد برد. وقتی که مشخصات روی ظروف از بین برود، برای شناسایی مواد داخل آنها لازم است که از آنها نمونه‌بردای نموده و نمونه‌ها را مورد بررسی قرار داد. این عمل یک کار پر هزینه و زمان‌بر می‌باشد. از طرف دیگر استفاده از روغن نامناسب در اثر شناسایی غلط، باعث صدمه زدن جدی به ماشین‌آلات خواهد شد.

در اثر گرم و سرد شدن متناوب ظروف که موجب انقباض و انبساط آنها می‌شود، ممکن است درز کنار ظروف، ضعیف شده و این امر نهایتاً منجر به سوراخ شدن ظرف و در نتیجه نشت روغن به بیرون و آلوده شدن روغن داخل ظرف می شود.

ممکن است آب از در ظرف وارد آن شده و باعث آلوده کردن و یا از بین بردن مواد درون آن شود. هنگامی که درب بشکه به طرف بالا است، آب باران یا رطوبت ممکن است روی آن جمع شود. آب جمع شده ممکن است به تدریج از طریق درب بشکه وارد آن شود، این اتفاق حتی در زمانی که درب بشکه خیلی محکم بسته شده است نیز رخ خواهد داد.

زنگ و کثافت جمع شده بر لبه‌های ظروف و دور درب آنها، ممکن است هنگام باز کردن در، باعث آلودگی مواد داخل آن شود.

گرم یا سرد شدن زیاد می‌تواند خصوصیات فیزیکی بعضی از محصولات را تغییر داده و آنها را غیر قابل استفاده کند، در اثر سرما ممکن است آب از روغن‌های حل شونده یا روغن‌های چرب جداشده و یخ بزند. امولسیفایرهای موجود در امولسیون‌های واکسی نیز ممکن است جدا شده و باعث خراب‌شدن این محصولات شود. بعضی از روغن‌های سرد نیز جهت استفاده باید گرم شوند و اگر حرارت زیادی به آنها داده شود احتمال دارد که خراب شوند.

آلوده شدن به زنگ همراه با آلودگی آب می‌تواند باعث زنگ زدن داخل ظروف شود.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

error: Content is protected !!