چرا فرمان هیدرولیک سفت می شود؟

دود آبی رنگ اگزوز
دود آبی رنگ اگزوز
دسامبر 18, 2022
روانکارهای تخصصی صنعت نساجی
روانکارهای تخصصی صنعت نساجی
مارس 4, 2023

چرا فرمان هیدرولیک سفت می شود؟

علت سفتی فرمان هیدرولیک

علت سفتی فرمان هیدرولیک

علت سفتی فرمان هیدرولیک: سیستم فرمان خودرو بخش مهمی از مکانیزم کنترل یک وسیله نقلیه است و بدون آن نمی توان پیچید و یا مسیر خود را تغییر داد. مشکلی مانند سختی چرخاندن فرمان هم برای شما و هم برای سایر خودروها در جاده ها بسیار خطرناک است زیرا می تواند منجر به تصادف شود. تصور کنید مجبور هستید در یک بزرگراه یا یک خیابان شلوغ، مسیر خود را تغییر دهید یا بپیچید اما فرمان خیلی آهسته و سخت می‌چرخد و اگر در جاده‌ای کوهستانی رانندگی می‌کنید، این وضعیت خطرناک تر و کشنده تر می شود.

در ادامه، دلایل متداول سفتی فرمان هیدرولیک و نحوه رفع این مشکلات و جلوگیری از بروز آنها را توضیح می دهیم:

1- حادث شدن نشتی روغن هیدرولیک فرمان

وجود روغن هیدرولیک فرمان کافی برای کارکرد سیستم فرمان هیدرولیک خودرو بسیار مهم است.

برای اینکه سیستم فرمان هیدرولیک به درستی کار کند، به مقدار کافی مایع مخصوصی به نام روغن هیدرولیک فرمان نیاز هست. این روغن به عنوان گذرگاهی عمل می کند که قدرت از فرمان به مکانیزم های فرمان خودرو برای چرخاندن چرخ های خودرو شما منتقل می شود. همچنین این روغن جهت روغن کاری و محافظت از قطعات متحرک درون سیستم فرمان هیدرولیک در برابر گرمای بیش از حد و خوردگی عمل می کند.

شایع ترین علت سختی چرخاندن فرمان این است که روغن هیدرولیک فرمان کافی در سیستم وجود ندارد. این احتمال زمانی اتفاق می‌افتد که این روغن از شکافی در ناحیه شلنگ تحت فشار نشت کند یا محل اتصال شلنگ شل شده باشد.

وقتی روغن از محل ترک یا محل شل شدگی شلنگ نشت می کند، فشار در سیستم هیدرولیک فرمان کاهش می یابد و باعث می شود پمپ فرمان برای جبران افت فشار سخت تر کار کند. در نتیجه، فرمان روغن کافی برای چرخش آزاد دریافت نمی کند و شما مجبور خواهید بود نیروی بسیار بیشتری از حد معمول اعمال کنید.

پر کردن مجدد روغن هیدرولیک فرمان در مخزن هیدرولیک فرمان خودرو می تواند موقتا مشکل را برطرف نماید و ممکن است خودرو برای مدتی قابل رانندگی باشد، اما مقدار نشتی باید کنترل شود و در غیر این صورت، در نهایت، افزایش میزان نشت، باعث از کار افتادن پمپ روغن هیدرولیک فرمان خودرو شما می شود.

علت سفتی فرمان هیدرولیک

علت سفتی فرمان هیدرولیک

2- غلیظ شدن و سفت شدن روغن هیدرولیک فرمان

اگر پس از بازرسی مقدار روغن هیدرولیک فرمان، متوجه شدید که روغن هیدرولیک فرمان به انداره کافی وجود دارد، اما چرخاندن فرمان همچنان سخت است، مقصر احتمالی بعدی، غلیظ شدن بیش از حد معمول روغن هیدرولیک فرمان است. این یک مشکل اجتناب ناپذیر است که با گذشت زمان رخ می دهد.

مانند سایر انواع مایعات مصرفی در یک وسیله نقلیه، روغن هیدرولیک فرمان هم عمر بی نهایتی ندارد و همچنین به مرور زمان ممکن است خاک و زباله در ان تجمع کنند و آلوده گردد، بنابراین بسیار مهم است که به طور منظم روغن هیدرولیک فرمان را مطابق با فواصل زمانی توصیه شده سازنده خودرو کننرل نموده و در صورت نیاز، تعویض به موقع انجام شود.

یک روغن هیدرولیک فرمان غلیظ شده ممکن است همچنان به شما اجازه دهد که چرخ را بچرخانید، اما برای انجام این کار باید از نیروی بسیار بیشتری استفاده کنید و فرمانی که به سختی می چرخد در حوادثی که نیاز به چرخش فرمان فوری دارند، ایمنی شما را به خطر خواهد انداخت.بنابر این بهترین توصیه این است که در چنین مواردی،روغن قدیمی را از سیستم خارج نموده و مخزن زوغن هیدرولیک فرمان خودرو را با یک روغن هیدرولیک فرمان جدید و تازه پر کنید.

علت سفتی فرمان هیدرولیک

علت سفتی فرمان هیدرولیک

3- خرابی پمپ سیستم هیدرولیک فرمان

سیستم هیدرولیک فرمان از دو بخش اصلی تشکیل شده است: قسمت رک و پینیون و دوم، پمپ هیدرولیک فرمان.

پمپ برقی سیستم هیدرولیک فرمان وسیله ای است که روغن هیدرولیک را به قسمت رک و پینیون منتقل می کند. هنگامی که فرمان خود را می چرخانید، سوپاپ کنترل در سیستم به روغن اجازه می دهد تا به درون پینیون جریان یابد، به این ترتیب به شما امکان داده می شود، بدون اعمال فشار فیزیکی زیاد، چرخ های خودرو را بچرخانید. همانطور که فرمان می چرخد، پینیون در برابر قفسه فرمان حرکت می کندو چهار چرخ را به سمتی می برد که شما در حال حرکت هستید.

علاوه بر این، نقش اصلی پمپ فرمان، حفظ فشار بهینه در سیستم است، به طوری که می توانید فرمان را به آرامی و بدون اعمال نیروی زیاد بچرخانید. اگر پمپ به هر دلیلی خراب شود، قسمت “قدرت” سیستم فرمان شما نیز از کار می افتد و در نتیجه فرمان به سختی می چرخد.

پمپ معیوب چرخ را به طور کامل قفل نمی کند، اما به نیروی بسیار بیشتری نیاز دارد، که در مواقع اضطراری می تواند خطرناک باشد.

یک پمپ روغن هیدرولیک فرمان در واقع طوری طراحی شده است تا هزاران کیلومتر کار کند، اگرچه گاهی اوقات ممکن است پیش از موعد از کار بیفتد.

قبل از خرابی، یک پمپ روغن هیدرولیک فرمان معیوب، اغلب صدای ناله مانند در زمان چرخاندن فرمان شنیده مبشود، مخصوصاً در هنگام چرخش های شدید.

از آنجایی که پمپ توسط یک تسمه به حرکت در می آید، با افزایش دور موتور، این صدا نیز بلندتر خواهد بود.

گفته می شود، یک پمپ ممکن است به دلیل شل شدن یا خراب شدن اتصالات پمپ از کار بیفتد. بنابراین قبل از اینکه روغن هیدرولیک فرمان خودرو را بلافاصله تعویض کنید، اول به دقت وضعیت پمپ سیستم هیدرولیک فرمان را به دقت بررسی کنید.

علت سفتی فرمان هیدرولیک

علت سفتی فرمان هیدرولیک

4- خرابی قفسه فرمان خودرو

قفسه فرمان خودرو بخش مهمی از سیستم هیدرولیک فرمان خودرو است.

نقش قفسه فرمان این است که فرمان را به مکانیزم هایی که چرخ ها را کننرل می کند، وصل نماید. قفسه فرمان از طریق یک سری شفت و اتصالات U شکل به فرمان متصل می شود. این قطعات و خود قفسه پس از رانندگی زیاد فرسوده می شوند.

اگر بعد از استارت زدن خودرو به سختی فرمان می چرخید، اما با ادامه رانندگی، فرمان به تدریج نرم تر می چرخد، قطعاً مشکل از قفسه فرمان است. این امر به این دلیل اتفاق می‌افتد که هنگام کار کردن موتور، قفسه گرم می‌شود.

5- آسیب دیدن و یا شل شدن کمربند سرپانتین

یکی دیگر از دلایل رایج سختی در چرخاندن فرمان، ترک خوردگی و یا شل شدن تسمه سرپانتین است. این تسمه بسیاری از کارهای مهم موتور از جمله عملکرد پمپ روغن هیدرولیک فرمان را بر عهده دارد. در طول زمان، این تسمه کهنه و فرسوده می شود، زیرا در هنگام رانندگی همیشه کار می کند و با شل شدن و ترک خوردن تسمه، نشانه هایی از سفتی فرمان مشاهده می شود. تاخیر در تعمیر یا تعویض این تسمه باعث می شود که تسمه پاره شود و در نتیجه فرمان از کار بیفتد.

شل شدن یا پارگی تسمه سرپانتین می تواند باعث شود که سایر اجزای متکی به آن مانند پمپ آب، دینام و کمپرسور تهویه مطبوع خودرو میز نیز از کار بیفتند. همچنین تسمه معیوب باعث میگردد موتور خودرو بیش از حد گرم شود که این موضوع هم برای موتور خودرو مضر است.

علت سفتی فرمان هیدرولیک

علت سفتی فرمان هیدرولیک

6- تنظیم نبودن فشار هوای تایرهای خودرو

تنظیم تنبودن فشار هوای نایر های خودرو هم می تواند دلیلی برای مشکل سفت چرخیدن فرمان باشد. فشار نامناسب لاستیک ها، می تواند این مشکل را ایجاد کند. تمام لاستیک های وسیله نقلیه شما باید طبق فشار هوای توصیه شده توسط سازنده خودرو ، باد شوند.

همچنین، تراز جلو بندی جلویی خودرو نیز از موارد مهم دیگری است که باعث سایش لاستیک های جلو خودرو می شود و در نتیجه خودروی شما در حین رانندگی به یک سمت کشیده خواهد شد شود. آج ناهموار لاستیک منجر به ناهماهنگی چرخ‌ها می‌شود، که می‌تواند دلیلی نیز باشد که باعث می‌شود در زمان پیچیدن در جاده، فرمان سخت و سفت یاشد.

  • نتیجه: توصیه می شود سرویس های منظم خودروی خود را به موقع انجام دهید و هرگز علائم فوق الذکر را نادیده نگیرید. نادیده گرفتن سرویس های برنامه ریزی شده همراه با ساییدگی و پارگی طبیعی برخی از قطعات، رایج ترین دلایل سفت شدن فرمان است. بنابراین، بهترین کار این است که از برنامه تعمیر و نگهداری توصیه شده توسط سازنده خودرو پیروی کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

error: Content is protected !!