تعاریف مشخصات عمده روغن
تعاریف مشخصات عمده روغن
آوریل 9, 2020
خط تولید بسته ‌بندی روغن صنعتی
خط تولید بسته ‌بندی روغن صنعتی
آوریل 16, 2020

موارد افزودنی روغن

موارد افزودنی روغن

موارد افزودنی روغن

چون روغن پایه ای که از پالایش نفت خام به دست می آید. هنوز ویزگی های لازم را برای استفاده در موتور خودروهای مدرن و ماشین آلات صنعتی به طور کامل ندارد، موادی به آن افزوده می شود تا در روغن مقاومت لازم برای شرایط سنگین عملیاتی شامل بار، حرارت و فشار زیاد موتو به صورت بهینه ایجاد شود.

مهمترین موادی که به منظور تامین ویژگی های مناسب به روغن پایه افزوده می شوند، عبارتند از:

  • پاک کننده ها و متفرق کننده ها

در طی فرایند احتراق، مقدار زیادی ذرات دود و مواد ناشی از احتراق ناقص پدید می آیند که در روغن غیر محلول هستند و موجب تشکیل رسوب در پیستون ها می شوند و حتی ممکن است باعث چسبندگی رینگ و پیستون شوند بنابراین مواد افزودنی پاک کننده و متفرق کننده به بیشتر روانکارها برای از بین بردن رسوبات افزوده می شود.

هر چه مقدار این افزودنی ها بیشتر باشد روغن قدرت پاک کنندگی بیشتری دارد در نتیجه روغن سریع تر سیاه می شود و هرچه میزان این دو ماده افزودنی کمتر باشد روغن دیرتر سیاه می شود ولی باعث ته نشین شدن رسوبات در موتور و آسیب رسیدن به آن می شود.

سیاه شدن تدریجی روغن موتور هنگام کار، دلیل نامرغوب بودن آن نیست. بلکه نشان دهنده عملکرد مواد افزودنی پاک کننده و نتفرق کننده موجود در روغن است.
  • بهبود دهنده شاخص گرانروی

مولکول های مواد افزودنی بالا برنده شاخص گرانروی در مقایسه با مولکول های روغن، بسپارها (پلیمرهای) زنجیره بلند و بزرگی هستند که به دما حساس می باشند.

در درجه حرارت های پایین، زنجیرهای پلیمری جمع شده و تاثیر چندانی بر روی گرانروی در درجه حرارت های پایین، زنجیرهای پلیمری جمع شده و تاثیر چندانی بر روی گرانروی سیال نمی گذارند. اما در دماهای بالا زنجیرهای پلیمر باز شده و مانع افت شدید گرانروی روغن می شوند.

  • مواد ضد اکسیداسیون

بعضی از ترکیبات موجود در روغن بر اثر حرارت زیاد موتور و تماس دائم با هوا و مجاورت با فلزات مختلف موتور که ممکن است مانند یک کاتالیزور عمل نمایند. در معرض اکسیداسیون مداوم قرار گرفته و به موادی از قیبل پراکسیدها و ترکیبات آلی دیگر تبدیل می شوند. برای جلوگیری از اکسید شدن روغن مواد افزودنی ضد اکسیداسیون به آن اضافه می شود.

  • مواد ضد سائیدگی

در شرایط کاری سخت اجزای موتور درچار ساییدگی می شوند مواد ضد سائیدگی از بروز چنین ضایعاتی جلوگیری می کند. استفاده از این موارد به منظور ایجاد لایه مقاومی از مواد شیمیایی ما بین قطعات متحرک و ثابت است تا از تماس مستقیم فلز با فلز و در نتیجه بروز تاثیرات ساییدگی جلوگیری کند.

 

  • مواد ضد خوردگی و ضد زنگ زدگی

به طور کلی روغن معدنی قابلیت محافظت و جلوگیری از خوردگی و زنگ زدگی را دارند، اما در هنگام عمل به علت وارد شدن آب به صورت قطرات بسیار ریز در داخل روغن به مرور زمان، زنگ زدگی و خوردگی قطعات فلزی رخ می دهد. برای جلوگیری از این پدیده، به بیشتر روغن های تولیدی مواد ضد خوردگی و ضد زنگ زدگی افزوده می شود. در ضمن مواد افزودنی قلیایی می توانند اسیدهای ناشی از فرایند احتراق که موجب خوردگی و زنگ زدگی می شوند را نیز از بین ببرند.

  • مواد پایین آوردن نقطه ریزش

این مواد به منظور پایین آوردن نقطه ریزش به روغن افزوده می شوند تا راه اندازی و روشن کردن موتور در هوای بسیار سرد امکان پذیر شود. به کمک این مواد ذرات پارافین موجود در روغن را در دمای پایین به صورت معلق نگه می دارند و از بسته شدن روغن جلوگیری می کنند.

  • مواد ضد کف

در هنگام کار دستگاه های صنعتی و موتور به علت سرعت زیاد حرکت روغن و ایجاد تلاطم هوای وارد شده در روغن باعث تشکیل کف در آن می شود. برای جلوگیری از این پدیده و پیشگیری از بروز خسارت مواد ضد کف به روغن افزوده می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

error: Content is protected !!