روغن صنعتی دیزل ژنراتور
روغن صنعتی دیزل ژنراتور
دسامبر 10, 2019
تحلیل و پیش‌بینی وضعیت قیمتی نفت
تحلیل و پیش‌بینی وضعیت قیمتی نفت
فوریه 15, 2020

روغن صنعتی مصارف عمومی

روغن صنعتی مصارف عمومی

روغن صنعتی مصارف عمومی

روغن صنعتی مصارف عمومی

روغن صنعتی مصارف عمومی کاربردهای مختلفی در صنایع متفاوت داشته و می تواند در مکان های مختلفی مورد استفاده قرار بگیرد. روغن های مصرف عمومی به طور معمول جهت روانکاری، افزایش میزان انتقال حرارت و حفاظت قطعات اجزای داخلی دستگاه استفاده می شود.

روغن های مصرف عمومی چیست؟

روان کاری در حقیقت علم آسان سازی حرکت نسبی اجزای داخلی یک دستگاه است. روانکار یا روغن های صنعتی سیالی است که جهت کاهش میزان اصطکاک قطعاتی که با یکدیگر در تماس بوده و نسبت به هم حرکت دارند استفاده می شود. البته روغن ها به غیر از کاهش میزان اصطکاک کاربردهای دیگری نیز دارند. ولی در روغن های مصرف عمومی معمولاً هدف تنها افزایش روان سازی بوده و نیازی به روغنی با ویژگی های بارز و خاص نیست. ارزان قیمت بودن این نوع از روغن ها باعث شده تا در مواقعی که تنها نیاز به یک روان کاری معمولی است مورد استفاده قرار بگیرد. همچنین از روغن های مصرف عمومی به غیر از موارد صنعتی می توان در مصارف خانگی نیز استفاده کرد.

ویژگی های روغن های مصرف عمومی

اصلی ترین ویژگی روغن های مصرف عمومی ارزان قیمت تر بودن آن نسبت به روغن های تخصصی صنعتی است. در حقیقت برای هر مصرف صنعتی لازم است روغنی متناسب با عملیات صنعتی فوق تولید و ساخته شود. برای مثال جهت عملیات های حرارتی لازم است از روغن های عملیات حرارتی استفاده شود. یا برای موتورهای دیزلی باید از یک روغن موتور دیزلی بهره برد. اما گاهی اینکه از چه روغنی استفاده کنید ممکن است زیاد اهمیت بالایی نداشته باشد. این موضوع به خصوص در دستگاه های خانگی صادق است. در این مواقع که شرکت های سازنده روغن های صنعتی دلیل موجهی برای تولید روغن صنعتی مخصوص ندارند، اقدام به تولید روغن های مصرف عمومی می کنند. روغن های مصرف عمومی خواص پایه ای روغن های صنعتی را دارا هستند و حداقل های لازم برای استفاده در دستگاه ها را در خود دارند. روان سازی متوسط، مقاومت در برابر تغییرات دمایی و فشاری مناسب از جمله خواص مهم و ویژگی های بارز روغن های مصرف عمومی است.

کاربردهای روغن های مصرف عمومی

فرض کنید شما دستگاهی دارید که نیاز به یک روان کننده دارد. اما در کاتالوگ و دفترچه راهنمای دستگاه ذکر نشده که از چه نوع روغنی بهتر است استفاده شود. یا اینکه ممکن است دستگاه فوق یک دستگاه عمومی بوده و حساسیت کمتری نسبت به تغییرات دمایی، ویسکوزیته و میزان اصطکاک قطعات داشته باشد. در این گونه موارد تنها همین که از یک روغن صنعتی جهت روان سازی دستگاه استفاده شود کفایت می کند. به همین خاطر شرکت های تولید کننده انواع روغن های صنعتی برای این گونه از مصارف روغنی را به شکل پایه تولید می کنند که می توانید آن را مورد استفاده قرار دهید. این روغن به این خاطر که کمترین میزان مواد افزودنی را داشته و کار خاصی روی آن انجام نشده قیمت ارزان تری نیز نسبت به دیگر محصولات روغنی دارد.

شرایط نگهداری روغن های مصرف عمومی

اینکه روغن های مصرف عمومی قیمت کمتری نسبت به روغن های تخصصی دارند به این معنا نیست که نیازی به مراقبت و نگهداری ندارند  یا اینکه آلوده شدن آنها اهمیتی ندارد. نه. به هر حال دستگاهی که دارید از آن استفاده می کنید و نیاز به یک روان کننده داشته، باید در داخل آن از یک روغن سالم استفاده کنید. روغنی که آلوده نباشد، سوخته نباشد و حداقل خواص ممکن را داشته باشد. به همین خاطر توصیه می شود روغن ها را در ظرف های در بسته و در شرایط محیطی مشخصی نگهداری کنید. این شرایط نگهداری شامل دما و فشار مشخص و میزان رطوبت مشخصی است. می دانید که تغییرات دمایی می تواند روی کیفیت روغن اثر بگذارد. همچنین افزایش رطوبت و آب موجود در سیالات روغنی باعث آسیب رسیدن به اجزای دستگاه می شود.

زمان تعویض روغن های مصرف عمومی

همینطور که روغن های صنعتی تخصصی پس از طی شدن یک دوره مشخص نیاز به تعویض دارند، این موضوع درباره دستگاه هایی که در آن ها از روغن های عمومی استفاده می شود نیز صادق است. البته در این گونه موارد معمولاً دستورالعمل مشخصی وجود نداشته و معیار مشخصی توسط کارخانه های سازنده روغن و یا دستگاه مورد استفاده ارائه نمی شود. اینکه متوجه شوید بهترین زمان برای تغییر روغن دستگاه چه زمانی است کاملاً بر عهده خودتان است. به این منظور باید ویژگی های ظاهری روغن را بررسی کرده رنگ، بو و خواص فیزیکی آن را با روغن تازه خریداری شده مقایسه کنید. ظاهر روغن های صنعتی نباید بسیار تیره و کدر باشد که در این صورت به معنای آلوده بودنش است. همچنین اگر روغن بوی سوختگی بدهد نشان دهنده از دست دادن کیفیت و کارایی آن است. به همین خاطر در چنین مواقعی باید حتماً اقدام به تعویض روغن دستگاه کنید. فراموش نگرددکه روغن وظیفه روان سازی دستگاه شما را بر عهده دارد. حال اگر این روغن نتواند وظیفه خود را به طور صحیح انجام دهد قطعاً صدمات جبران ناپذیری به ساختمان اجزای داخلی دستگاه وارد می کند.

 

جدول مشخصات فنی روغن های مصرف عمومی:

مشخصات فيزيكی-شيميايی

 

گرانروی 

100°C    40°C

cSt

شاخص گرانروی

 

نقطه اشتعال

نقطه ريزش

دانسيته 

15°C

Kg/m³

روش آزمون ASTM
D-445
ASTM
D-2270
ASTM
D-92
ASTM
D-97
ASTM
D-4052
بهران شبدیز 10 33.5    5.5 100 198 -30 880
بهران شبدیز قطره ای 10م 5.5    33.6 98 206 -6 875

 

مشخصات فيزيكی-شيميايی

 

گرانروی
100°C  40°CcSt
شاخص گرانروی

 

 نقطه اشتعال

 نقطه ريزش

دانسيته 

15°C

Kg/m³

روش آزمون ASTM D-445 ASTM D-2270 ASTM D-92 ASTM D-97 ASTM D-4052
بهران پاک 32      5.3 100 198 18- 875

 

مشخصات فيزيكی-شيميايی

 

گرانروی

100°C    40°C

 cSt

شاخص گرانروی

 

نقطه اشتعال

C°

نقطه ريزش

C°

دانسيته 

15°C

Kg/m³

روش آزمون ASTM
D-445
ASTM
D-2270
ASTM
D-92
ASTM
D-97
ASTM
D-4052
بهران روان 34    5.5 98 206 21- 875

برای دریافت مشاوره رایگان و خرید روغن صنعتی و خودرویی میتوانید با شرکت بازرگانی رجال تماس بگیرید و از راهنمایی و تجربه ای مشاورین این شرکت بهره ببرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

error: Content is protected !!