روغن صنعتی عملیات فلز کاری
روغن صنعتی عملیات فلز کاری
دسامبر 10, 2019
روغن صنعتی کمپرسورها
روغن صنعتی کمپرسورها
دسامبر 10, 2019

روغن صنعتی صنایع نساجی

روغن صنعتی صنایع نساجی

روغن صنعتی صنایع نساجی

روغن های صنايع نساجی

صنعت نساجی یکی از صنایع پیشرفته و کاربردی در جهان می باشد و سیستم ها و تجهیزات مختلف در صنعت نساجی به روانکارهای صنعتی مخصوصی که  همان روغن های صنایع نساجی می باشند نیاز دارند. از جمله ماشین آلات صنعت نساجی می توان به ماشین های بافندگی ، ماشین های نخ ریسی، ماشین های دوخت اشاره کرد. به منظور بهبود کارکرد این ماشین ها در صنعت نساجی از روغن های مخصوص صنایع نساجی استفاده می شود تا علاوه بر بهبود عملکرد و کارایی، باعث افزایش طول عمر دستگاه نیز شود.

روغن صنایع نساجی چیست؟

روغن هاي صنايع نساجي به دو دسته تقسیم می شوند : یک دسته روغن هایی که در فرآیند تولید نخ و پارچه از الیاف طبیعی و یا الیاف مصنوعی استفاده می كنند و یک دسته روغن هایی که در دستگاه های صنایع نساجی استفاده می شوند ( که مثل بقیه صنایع شامل روغنهای هیدرولیک دنده و کمپرسور می شوند ) تا باعث بهبود عملکرد دستگاه ها شوند. روغن های مصرفی در فرآیند تولید نخ و پارچه، روغن هایی هستند که بصورت خالص و یا محلول در آب استفاده میشوند و  اصطکاک بین نخ و پارچه را در مراحل تولید در ماشینهای نساجی کم می کنند و حالت نرم کنندگی به نخ و پارچه می دهند همچنين از ایجاد الکتریسیته ساکن بر روی الیاف جلوگیری می نمایند و در صورت وجود عملیات کشش الیاف ، از پارگی الیاف تحت کشش جلوگیری می نمایند.

کاربرد روغن های صنایع نساجی در تجهيزات اين صنايع

نیاز  به روانکاری در صنعت نساجی در مراحل این صنعت متفاوت می باشد. لذا توصیه می گردد روغن های صنایع نساجی از منابع با استاندارد تهیه شوند. در صنعت نساجی با توجه به اینکه فرآیند تولید نخ تا مرحله تکمیل پارچه بسیار طولانی و زمان بر می باشد باید از روانکارهای مختلف برای دستگاه ها استفاده گردد تا باعث بهبود عملکرد دستگاه ها شود.

قسمت های مختلف دستگاه های صنعت نساجی به طور دائم با بارهای زیاد مواجه هستند. سرعت بالا، محدوده دماي گسترده و تاثیرات شیمیایی عواملي است که باید به طور روزانه در یک فرآیند تولید، مورد توجه قرار گیرند تا عملکرد  بهینه داشته باشند. اين روغن ها باید از نقاط مختلف دستگاه که در اصطکاک می باشند در برابر سایش و خوردگی در مدت زمان طولانی محافظت کنند. روغن های صنعتی با توجه به مشخصات دستگاه های مختلف صنعت نساجی و توصیه های سازنده دستگاه ها مورد استفاده قرار می گیرند.

شرایط نگهداری روغن های صنایع نساجی

از نکاتی که باید در نگهداری و انبار کردن صحیح روغن های صنایع نساجی در نظر گرفت می توان به حفاظت در مقابل آلودگی، تجزیه در اثر گرما و سرمای بیش از حد و راحتی حمل و نقل این محصولات اشاره کرد. فضای مورد نیاز برای نگهداری روغن های صنایع نساجی به نوع بسته بندی این محصولات بستگی دارد. همچنین در انبارداری این محصولات همواره باید به این نکته توجه کرد که  اولین محصول ورودی به انبار باید اولین محصول خروجی باشد. شرایط و تجهیزات انبار، محیط انبار و روش‌های انبارداری به زمان مجاز برای نگه‌داری روغن های صنعتی که معمولا روی بسته بندی آنها درج شده است، بستگی دارند.

 

جدول مشخصات فنی روغن نساجی:

مشخصات فيزيكی- شيميايی

 

ظاهر امولسیون

 

pH محلول5 درصد

 

دانسيته
15°
CKg/m
روش آزمون بصری ASTM D-1287 ASTM D-4052
بهران ریس سفید شیری 7 880

 

 

مشخصات فيزيكی-شيميايی

 

گرانروی 

100°C   40°c

cSt

شاخص گرانروی

 

 نقطه اشتعال

 نقطه ريزش

دانسيته 

15°C

Kg/m³

روش آزمون ASTM D-445 ASTM D-2270 ASTM D-92 ASTM D-97 ASTM D-4052
بهران دوخت 10 10      2.6 66 144 -33 855
بهران دوخت 22 4.3      22 101 180 -30 865
بهران دوخت 32 5.5      32 101 204 -30 870

 

مشخصات فيزيكی-شيميايی

 

گرانروی
40°C
 cSt
 نقطه اشتعال

 نقطه ريزش

دانسيته

15°C

Kg/m³

روش آزمون ASTM D-445 ASTM D-92 ASTM D-97 ASTM D-4052
بهران بافت 22 22 183 -9 843
بهران بافت 32 32 190 -9 850

مطالب مرتبط:

بهترین روان کننده برای ماشین آلات نساجی

روانکارهای تخصصی صنعت نساجی

روغن صنعتی نساجی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

error: Content is protected !!