روغن صنعتی صنایع نساجی
روغن صنعتی صنایع نساجی
دسامبر 10, 2019
روغن صنعتی انتقال حرارت
روغن صنعتی انتقال حرارت
دسامبر 10, 2019

روغن صنعتی کمپرسورها

روغن صنعتی کمپرسورها

روغن صنعتی کمپرسورها

روغن های كمپرسور و مته های بادی

کمپرسورها دستگاههای هستند که هوا و یا گازی را فشرده کرده و فشار آنرا بالا میبرند،  پر مصرف ترین نوع کمپرسورها در صنایع  ،کمپرسورهایی هستند که تولید هوای فشرده میکنند ولی در پالایشگاههای گاز و  صنایع انتقال گاز طبیعی و جایگاههای توزیع گاز CNG کمپرسورها فشار گاز طبیعی را بالا میبرند و مثلا  در پتروشیمی ها و پالایشگاهها ، کمپرسورها فشار گازهایی نظیر  هیدروژن و اکسیژن و برخی هیدروکربورهای گازی مثل اتیلن  را بالا میبرند همچنین نوعی از کمپرسور ها وجود دارند که  در سیستمهای برودتی و خنک کننده ، گازهای خاصی را فشرده میکنند و هر کدام از این نوع از کمپرسورها به روغن مخصوص خود نیاز دارند و معمولا شرکتهای سازنده کمپرسور ، روغن مورد نیاز دستگاه های  کمپرسور ساخته شده را در کتابچه فنی آن معرفی میکنند.

روغن کمپرسور و روغن مته های بادی چیست؟

این روغن ها معمولا با فرمولاسیونی از پایه مواد پارافینی و افزودنی هایی با عملکرد مناسب برای فراهم کردن روان سازی کمپرسورهای چرخشی و پیستونی تولید می شوند. این روغن ها که در مدل های مختلف با درجه ویسکوزیته مختلف تولید می شوند، دارای ویژگی های مهمی همچون مقاومت دو برابر اکسیداسیون مناسب، ایجاد لایه های پوششی مناسب در اجزای داخلی دستگاه، مقاومت بالا در برابر زنگ ­زدگی و خوردگی و قابلیت جداسازی آب هستند. به گونه ای تولید شده اند تا از طریق جلوگیری از آثار مخرب فرسایش، دمای بالا، رطوبت و آب، آلوده کننده ها و بارهای سنگینی که به دستگاه ها وارد می شود، عمر مفید و کارایی این وسایل را افزایش دهند.  روغن کمپرسور و مته های بادی معمولا در 7 ویسکوزیته مختلف در دسترس است.

کاربرد روغن کمپرسور و مته های بادی

تقریبا تمام کمپرسورها برای خنک سازی و روان سازی موثر اجزای داخلی به فرمی از روغن ها احتیاج دارند. از کمپرسور یخچال و کمپرسور کولرهاي گازي در منازل گرفته تا یک کمپرسور برودتی یا یک کمپرسور سردخانه در محیط های صنعتی. روان سازی دقیق و مناسب کمپرسورها و مته های بادی این اطمینان را به شما می دهد که وسیله شما به خوبی کار خواهد کرد و از خرابی و از کار افتادگی سیستم های صنعتی جلوگیری خواهد شد. روغن کمپرسور و مته ها، همچنین به خنک سازی این دستگاه ها و کاهش هزینه های انرژی و خصوصا مصرف انرژی الکتریکی و کاهش هزینه های نگهداری و تعمیرات کمک شایانی می نماید.

ویژگی های روغن صنعتی کمپرسورها و مته های بادی:

با توجه به مدل و نحوه کار کمپرسور شما، محیطی که کمپرسور در آن نصب شده است و نوع گازی که با استفاده از این کمپرسور فشرده سازی می شود، روغن کمپرسور مناسب شما متفاوت خواهد بود. اگر از کمپرسورهای سانتریفیوژی، کمپرسورهای پیستونی، کمپرسورهای چرخشی یا کمپرسورهای خشک چرخشی استفاده می شود، باید روغن کمپرسور مناسب برای آن استفاده گردد..

برای انتخاب روغن کمپرسور مناسب خود، در وهله اول به درجه ویسکوزیته این روان کننده ها دقت کنید. معمولا روغن های با درجه ویسکوزیته 68 برای کمپرسورهای چرخشی مناسب هستند. و روغن های با ویسکوزیته های 68، 122 و 220 کارایی مناسب برای روانکاری سیلندرهای کمپرسور های پیستونی و برخی مدل های کمپرسورهای چرخشی را دارند. در شرایط سنگین کاری، هنگامی که دستگاه تحت فشار و دمای کاری بالا قرار می گیرد كه می تواند منجر به خرابی زودرس دستگاه و کاهش عمر مفید آن شود، برخی مدل های خاص روغن کمپرسور  با درجه ویسکوزیته 32، 46، و 68 پیشنهاد می­ شوند. برای کارایی بهتر دستگاه و خصوصا کمپرسورهایی که گازهای دیگری جز هوا و گاز طبیعی را فشرده سازی می کنند، مانند کمپرسور یخچال، بهتر است که به توصیه های موجود در کتابچه راهنمای آن وسیله توجه کنید. بعد از تشخیص ویسکوزیته مناسب  برای روغن کمپرسور مدنظر خود، به دنبال روان کننده ای باشید که ویژگی های ذیل را داشته باشد:

  • مقاومت بالا در برابر زنگ زدگی و خوردگی
  • اکسیداسیون با پایداری بالا جهت حفظ ویسکوزیته روغن و فراهم آوری طول عمر بالا برای آن
  • دارا بودن ویژگی ضد کف
  • دارا بودن امکان فیلتر کردن

شرایط مناسب نگهداری و انبارش روغن صنعتی کمپرسورها و مته های بادی

به طور کلی برای محافظت از روغن کمپرسور و دیگر روان کننده های صنعتی در مقابل تجزیه تحت تاثیر سرما و گرمای شدید و همچنین آلودگی های موجود در محیط های صنعتی باید توجه زیادی به ویژگی های روان کننده های صنعتی و شرایط انبار معطوف گردد. علاوه بر این باید توجه کرد که روان کاری که زودتر به انبار وارد شده و یا دریچه محفظه آن از حالت پلمپ خارج شده، زودتر مورد استفاده قرار گیرد.

بهترین شرایط انبارش این محصولات در انبارهای سرپوشیده و محیطی خشک و عاری از آلودگی ها است. در این انبارها می توان با کنترل دما و مراقبت از روانکار در برابر رطوبت و گرد­و­خاک و استفاده از روکش بر روی آنها، تمهیدات لازم جهت ممانعت از خرابی آنها را اجرا کرد. با تعویض به موقع روغن کمپرسور و مته های بادی از دستگاه خود مراقبت کنیم.

با توجه به نقش بسیار پر اهمیت این روان کننده های صنعتی، توجه به عمر مفید و تعویض به موقع آنها بسیار حائز اهمیت است. کمپرسورها در طول مدت کاری خود، در برابر آلودگی های مختلف قرار می گیرند. در صورت نفوذ این آلودگی ها به درون روغن کمپرسور یا مته های بادی، امکان زنگ زدگی، خوردگی و خرابی آنها بالا می رود و با تعویض به هنگام این روانکارها، از سلامت دستگاه ها اطمينان حاصل می گردد

جدول مشخصات فنی روغن کمپرسور و مته بادی:

Density

دانسيته در

15° c

Kg/m3

 

Pour Point

نقطه ريزش

°c

 

 

Flash Point

نقطه اشتعال

°c

VI

شاخص گرانروي (حداقل)

Vis

گرانروي در

100º c cSt

 

Vis

گرانروي در

40ºc cSt

مشخصات

فيزيكي /شيميايی

ASTM

D-1298

ASTM

D-97

ASTM

D-92

ASTM

D-2270

ASTM

D-445

ASTM

D-445

روش آزمون

نام فرآورده

850 -20 185 100 5.40 30-35 کامل سهند32
860 -20 195 100 6.8 42-50 کامل سهند46
870 -20 195 100 8.7 64-72 کامل سهند68
882 -15 210 110 12.4 95-110 کامل سهند SAE30)) 100

 

890 -10 210 125 16.5 140-160 کامل سهند(SAE40)150

مطالب مرتبط:

روغن کمپرسور

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

error: Content is protected !!