روانکارهای تخصصی صنعت نساجی

علت سفتی فرمان هیدرولیک
چرا فرمان هیدرولیک سفت می شود؟
ژانویه 31, 2023
مهمترین ویژگی های روغن گرد بافت مرغوب چیست؟
روغن گرد بافت
آوریل 12, 2023

روانکارهای تخصصی صنعت نساجی

روانکارهای تخصصی صنعت نساجی

روانکارهای تخصصی صنعت نساجی

روانکارهای مصرفی در صنعت نساجی را می توان به دو گروه اصلی تقسیم نمود:

  • روانکارهای غیر فرآیندی
  • روانکارهای فرآیندی

شرح روانکارهای غیر فرآیندی صنعت نساجی

روانکارهای غیر فرآیندی صنعت نساجی جهت روانکاری یا حرارت دهی قسمت های مختلف دستگاه ها و تجهیزات صنعت نساجی به مصرف می رسند و بصورت مستقیم با منسوجات در تماس نیستند. در یک کارخانه تولید محصولات نساجی، مثل سایر صنایع، می توان تجهیزات عمومی از قبیل سیستم های هیدرولیک، جعبه دنده و گیربکس، کمپرسور و دیگ روغن داغ را مشاهده نمود که روانکارهای مصرفی در این قبیل دستگاه ها و تجهیزات صنعت نساجی، شبیه تجهیزات مشابه دردیگر صنایع است و عمدتا شامل روغن های هیدرولیک، روغن های دنده، کمپرسور و روغن های حرارتی و انواع گریس ها می باشند. روغن دوخت مثالی از این نوع روغن ها می باشد. روغن دوخت از خانواده روغن های هیدرولیک بوده و با استفاده از مواد افزودنی خاص در فورمولاسیون آنها، بصورت ویژه جهت سوزن های بافندگی و روانکاری دستگاه های نساجی با سرعت بالا و یا دارای تجهیزات از جنس نقره و برنز و بصورت خالص استفاده می گردند. دسته بندی این روغن ها شبیه دست بندی روغن های هیدرولیک می باشد و معمولا با گریدهای 10، 22 و32 تولید و مصرف می شوند. بعنوان مثالی از این نوع روغن، می توان روغن های بهران دوخت را معرفی نمود.

روانکارهای تخصصی صنعت نساجی

روانکارهای تخصصی صنعت نساجی

شرح روانکارهای فرآیندی صنعت نساجی

همانطور که در بالا به اختصار اشاره گردید، در صنعت نساجی از روانکارهای فرآیندی نیز استفاده می گردد که این گروه از روانکارهای ویژه در واقع مستقیما درخطوط تولید و فرآیند تولید منسوجات استفاده می شوند و با منسوجات در تماس هستند. بعنوان مثال این روانکارها در ماشین های بافندگی و ماشین های نخ ریسی مورد استفاده قرار می گیرند.

 روانکارهای فرآیندی را ازنقطه نظر منشا تامین آنها می توان به دو دسته تقسیم نمود:

یک دسته روغن های با پایه و منشا نفتی هستند و یک دسته روانکارهای تولید شده از مواد اولیه غیر نفتی شامل مواد سنتتیک تولیدی در صنعت پتروشیمی و یا روغن های با منشا گیاهی.

از بین روغن های فرآیندی مصرفی درخطوط تولید منسوجات می توان به روغن های بافت که بصورت خالص استفاده می شوند و روغن های حل شونده مخصوص استفاده در تجهیزات ریسندگی که بصورت محلول در آب و امولسیون شده استفاده می گردند اشاره نمود و در ادامه توضیحات مربوط به این سه نوع از روغن های فرآیندی ارائه شده است.

روانکارهای تخصصی صنعت نساجی

روانکارهای تخصصی صنعت نساجی

روغن های بافندگی و تکسچرایزینگ و دولا تاب  

روغن های بافندگی و تکسچرایزینگ و دولاتاب نیز از خانواده روغن های هیدرولیک می باشند و در صنعت نساجی بصورت خالص و به منظور استفاده جهت روانکاری سوزن های ماشین های گردباف به مصرف می رسند. این روغن ها دارای خاصیت ضد سایش و سائیدگی هستند و بعلاوه از این قابلیت برخوردارند که با آب به راحتی شسته شوند، بدون آنکه روی الیاف و پارچه ایجاد لکه نمایند. دسته بندی روغن های بافت نیز شبیه دست بندی روغن های هیدرولیک می باشد و معمولا با گریدهای 22 و32  تولید و مصرف می گردند. بعنوان مثالی از این نوع روغن ها می توان روغن های بهران بافت و روغن دولاتاب بتیس را معرفی نمود.

روغن های حل شونده مخصوص ریسندگی

این روغن ها از نوع روغن های حل شونده یا امولسیون شونده بوده و به صورتی تولید و فرموله شده اند که دارای خاصیت ضد الکتریسته ساکن باشند تا مشکل تولید الکتریسته ساکن در صنعت نساجی را حل نمایند. این نوع از روغن درآب حل شده و بصورت امولسیون شده، مورد استفاده قرار می گیرند و در فرآیندهای مختلف تولید منسوجات و همچنین در فرآیند کشش الیاف مصنوعی استفاده می گردند. امولسیون تشکیل شده با استفاده از مخلوط این روغن ها با آب باید پایدار بوده و این امولسون باعث می گردد یک لایه مرطوب روی سطح الیاف ایجاد گردد که حاوی یون می باشد و در نتیجه یک سطح رسانا ایجاد می شود که اثرات مخرب ناشی از ایجاد الکتریسته ساکن در الیاف در تماس با یکدیگر را خنثی می نماید. بعنوان مثال از این نوع روغن نساجی می توان روغن های بهران نساج، روغن ریسندگی بتیس را معرفی نمود.

روش های استفاده از اسپین فینیش ها:

معمولا از اسپین فینیش ها به روش های مختلفی نظیر روش حمام غوطه، استفاده از غلطک، روش استفاده از میترینگ پمپ های دنده ایی  و روش اسپری استفاده می شود.

مهمترین اجزای فرمولاسیون ساخت اسپین فینیش ها عبارتند از:

  1. مواد روان کننده سنتتیک پتروشیمیایی شامل انواع پلی گلیکول ها
  2. مواد آنتی استاتیک
  3. امولسیفایرها و مواد امولسیون کنندها عمدتا نانیونیک
  4. مواد کشنده باکتریها
  5. مواد ضد خورندگی
  6. موادضد کف
روانکارهای تخصصی صنعت نساجی

روانکارهای تخصصی صنعت نساجی

شرح مشخصات و ویژگی های مهم روغن های فرآیندی صنعت نساجی :

  • خاصیت روانکاری و نرم کنندگی مناسب جهت کاهش اصطکاک بین الیاف و جلوگیری از پاره شدن نخ و الیاف در حین فرآیند تولید
  • داشتن ویسکوزیته مناسب با توجه به شرایط و سرعت تجهیزات نساجی
  • سازگار با محیط زیست بودن
  • سمی و سرطانزا نبودن و عدم ایجاد حساسیت های پوستی و تنفسی برای انسان
  • مقاوم در برابر دماهای بالا و دماهای پایین
  • مقاوم در برابر محیط اسیدی و اکسیداسیون
  • قابلیت کار در محیط های حاوی گرد و غبار
  • بی رنگ بودن تا باعث ایجاد لکه روغن روی منسوجات نگردد
  • بی بو بودن تا باعث بو دار شدن منسوجات تولیدی نگردد
  • عدم تشکیل رسوبات چسبنده یا صمغ در طول زمان استفاده از روغن
  • دارای خاصیت ضد خورندگی و زنگ زدگی
  • قابلیت حل شدن راحت در آب و پاک شدن از روی الیاف
  • به حداقل رساندن پدیده ایجاد الکتریسته ساکن بر روی منسوجات
  • پایداری بالای امولسیون به مدت طولانی در مورد روغنهایی امولسیون شونده
روانکارهای تخصصی صنعت نساجی

روانکارهای تخصصی صنعت نساجی

شرایط نگهداری و انبارش روانکارهای تخصصی نساجی:

بهترین دمای نگهداری از روانکارهای تخصصی نساجی، نگهداری در دمایی بین 5 تا 40 درجه سانتی گراد می باشد. لازم است جهت حفط کیفیت روانکارهای نساجی اطمینان حاصل نمود که این روانکارها بصورت درب بسته در ظروف اصلی بسته بندی و در انباری سر پوشیده به دور از دمای زیر صفر درجه سانتیگراد و همچنین مصون از تماس با اشعه مستقیم آفتاب نگهداری شوند.

مدت زمان انبارش روانکارهای تخصصی نساجی:

حداکثر زمان انبارش توصیه شده برای نگهداری درست روانکارهای تخصصی نساجی بصورت در بسته در بسته بندی اصلی آن و در محیط با شرایط کنترل شده، دو سال می باشد.

*با توجه به اهمیت روغن ها برای دستگاه های نساجی بازرگانی رجال محصولاتی را مناسب این صنعت در اختیار این صنعت قرار داده از جمله اسپین فینیش و روغن بافت از محصولات بتیس و در ضمن شما برای انتخاب بهتر میتوانید با مشاورین بازرگانی رجال در ارتباط باشید و بهترین خرید را برای صنعت خود انجام دهید.

مطالب مرتبط:

روغن صنعتی صنایع نساجی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

error: Content is protected !!