آیا روغن موتور تاریخ مصرف دارد؟

ضرورت استفاده از ضد یخ و چگونگی استفاده و نحوه تعویض آن
ضرورت استفاده از ضد یخ و چگونگی استفاده
مارس 10, 2021
روغن انتقال حرارت
روغن انتقال حرارت
ژوئن 2, 2022

آیا روغن موتور تاریخ مصرف دارد؟

آیا روغن موتور تاریخ مصرف دارد؟

آیا روغن موتور تاریخ مصرف دارد؟

آیا روغن موتور تاریخ مصرف دارد؟

در پاسخ به این سوال باید گفت، بله، روغن موتور تاریخ مصرف دارد و هر چند تاریخ معینی به عنوان تاریخ انقضای استفاده از روغن موتور وجود ندارد و حتی تولیدکنندگان روغن موتور اعلام میکنند که روغنهای تولیدی آنها در یک بازه زمانی طولانی قابل مصرف هستند ولی باید توجه داشت، روغن موتور حتی اگر در درون بسته بندی اصلی خود هم نگهداری شود، در دراز مدت، بنا به دلایل ذیل ممکن است تاریخ انقضای آن فرا رسیده باشد.

  1. روغن موتور بخاطر ترکیبات شیمیایی که دارد و بویژه مواد افزودنی که به آن اضافه شده است، بعد از گذشت یک دوره زمانی  میتواند کیفیت اولیه خود را از دست بدهد. هر چند این روغن ها در بشکه ها و ظروف دربسته به بازار عرضه می شوند، ولی باید به این نکته توجه داشت که به هرحال، تمامی بسته بندی های روغن موتور کاملا درب بسته و آب بند نیستند و امکان نفوذ اکسیژن هوا در آنها تا حدی وجود دارد.
  2. در عصری که در آن به سر میبریم، به دلیل سرعت پیشرفت تکنولوژی و تولید خودروهای با تکنولوژی های جدید در کوتاه زمان، اگر به مدت طولانی، روغن موتور در انبار نگهداری شود، امکان دارد فقط بخاطر تغییرات ناشی از به خدمت گرفتن فناوری های جدید در ساخت خودروها، روغنهای داخل انبار در واقع از رده خارج محسوب شوند.
  3. احتمال دارد محل نگهداری بشکه های روغن مکانی بسیار شرجی یا مرطوب باشد و بشکه ها روی زمین و در تماس با رطوبت کف زمین نگهداری شده باشند که این امر منجر به زنگ زدگی کف بشکه ها میگردد و در طول زمان امکان دارد زنگ زدگی به درون بشکه ها سرایت کرده و باعث خرابی روغن گردد و یا رطوبت زیاد به داخل بشکه راه پیدا نموده و باعث خرابی روغن درون بشکه گردد.
آیا روغن موتور تاریخ مصرف دارد؟

آیا روغن موتور تاریخ مصرف دارد؟

تاریخ مصرف روغن موتور استفاده نشده مانده در انبار تا چه مدتی است؟

بطور معمول، میتوان گفت، عمر نگهداری روغن موتور در بسته بندی اصلی آن از نظر فنی و تکنیکی معمولا حداکثر 4 الی 5 سال است  البته به شرط آنکه در بسته بندی های غیر قابل نفوذ در برابر هوا نگهداری شود و معمولا این روغن ها برای خودروهایی مناسب هستند که مدل آنها، همزمان با همان سال ساخت و تولید روغن باشد و چون با عرضه خودروهایی با مدل بالاتر، مشخصات روغن آنها هم می تواند متفاوت باشد، لذا جهت مصرف روغن موتورهایی که بیش از 5 سال از تاریخ تولید آنها میگذرد، توصیه میگردد با یک کارشناس روغن مشورت شده و قبل از مصرف، ابتدا کیفیت نمونه روغن در یک آزمایشگاه معتبر کنترل شده و همچنین وضعیت ظروف بسته بندی روغن نیز بررسی گردد.

دورترین زمان مصرف روغن موتوری که در درون بسته بندی اصلی آن نگهداری شده، چقدر میتواند باشد؟

در پاسخ به این سوال به چند نکته باید اشاره نمود. بطور کلی میتوان گفت، مدت زمان نگهداری روغن موتور بستگی به دمای نگهداری، رطوبت و نوع روغن موتور دارد و اگر روغن موتور در ظروف درب بسته و کاملا آب بند و در شرایط نرمال نگهداری شود، می توان نهایتا حداکثر تا ۵ سال از آن ها استفاده نمود، اما همیشه در نظر داشته باشید که خودرو ها به هر میزان پیش رفته تر شوند به مراتب نوع و ترکیبات روغن موتوری که برای آن ها توصیه می شود نیز فرق خواهد کرد.

همچنین کارشناسان توصیه مینمایند، قبل از استفاده از روغن موتور آنرا به شدت و بطور کامل بهم بزنید و این موضوع به این خاطر است که بعد از مدتی که روغن ثابت و بی حرکت باقی می ماند، امکان دارد  برخی از مواد افزودنی آن جدا شده و یا ته نشین شوند و با بهم زدن روغن این امکان به وجود می آید تا مواد افزودنی روغن کاملا به صورت یکنواخت در کل روغن پخش گردند.

بر طبق تحقیقات انجام شده، مدت زمان انقضای عمر روغن موتور بستگی به چگونگی نگهداری آن دارد و اگر دمای محلی که روغن در آن نگهداری می شود، زیاد گرم و یا زیاد سرد نباشد و اگر روغن در همان بسته بندی اصلی و بدور از نفوذ هوا قرار داشته باشد، انتظار میرود تا 5 سال روغن موتور سالم و قابل استفاده باقی بماند. لازم به ذکر است، روغن موتور در بشکه ها و ظروف روغنی که درب آنها باز شده است، به دلیل نفوذ اکسیژن و رطوبت، بسیار سریع تر خراب شده و از نظر کیفی غیر قابل استفاده می شوند.

سخن پایانی

با توجه به اینکه روغنهای تقلبی و ارزان قیمت بی کیفیت زیادی در بازار وجود دارد و یا ممکن است روغنی با برند معتبر به مدت طولانی در انبارها نگه داشته شده و بعد به بازار عرضه گردد، توصیه کارشناسان شرکت بازرگانی رجال این است که در زمان خرید انواع روغنهای صنعتی و روغن های موتور، از نظر مشورتی کارشناسان شرکتهای معتبری نظیر شرکت بازرگانی رجال، استفاده نمایید تا بهترین نوع روغن و با بهترین کیفیت و قیمتها را بتوانید با اطمینان خاطر تهیه نمایید.

مدت زمان نگهداری روغن موتور بستگی به دمای نگهداری، رطوبت و نوع روغن موتور دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

error: Content is protected !!