تعریف درجه بندی روغن های موتور

معرفی استاندارد ACEA
معرفی استاندارد ACEA
می 15, 2020
صنعت روانکارها در مسیر زیان قرار گرفت
صنعت روانکارها در مسیر زیان قرار گرفت
ژوئن 7, 2020

تعریف درجه بندی روغن های موتور

تعریف درجه بندی روغن های موتور

تعریف درجه بندی روغن های موتور

روغن های موتور از لحاظ گرانروی به دو دسته روغن های تک درجه ای  (Mono-Grade) مانند روغن های SAE40,30,10 و روغن های چند درجه ای (Multi-Grade) تقسیم بندی می شوند.

در دسته دوم مانند روغن های 10W-30 و SAE20W-50 که روغن های چهار فصل یا اتوماتیک نیز نامیده می شوند در جه  SAE  روغن با دو عدد و حرفW  (مخفف کلمه winter زمستان ) نمایش داده می شود.

عدد سمت چپ W معیار از گرانروی روغن در دمای پایین و عدد سمت راست گرانروی در دمای بالا 100 درجه را نشان می دهند.

این روغن ها به علت داشتن مواد افزودنی خاص در سرما یعنی هنگام استارت موتور مانند روغن سبک (مثلاSAE10 یاSAE20) هستند. به این دلیل موتورخودروبا استفاده از آنها به راحتی روشن می شود. فقط در این صورت روغن به سرعت به تمام قسمت های موتور می رسد و روغن کاری قطعاترا به خوبی انجام می دهد. ضمنا  با گرم شدن موتور افت گرانروی روغن کمتر از افت گرانروی روغن های تک درجه ای(SAE30 یاSAE50)  خواهد بود.

به این ترتیب حتی در گرم ترین شرایط لایه ای از روغن بین قطعات باقی می ماند و به خوبی آنها را از یکدیگر جدا نگه می دارد. یعنی در مجموع می توان گفت که محدوده دمایی کاربرد روغن های چند درجه ای وسیع تر است.

با توجه به اینکه 80 در صد ساییدگی قطعات متحرک موتور در مرحله استارت یعنی در مرحله ای که معمولا موتور سرد است رخ می دهد روانکاری قطعات بسیار مهم و ضروری است بنابراین بهتر است از روغن های چند درجه ای که در سرما گرانروی پایینی دارند استفاده شود.

معرفی سطح کیفیت ILSAC

اخیرا روی بسته بندی های روغن های وتور در کنار مشخصه های سطح کیفیت API مشخصه های مربوط به ILSAC را نیز معرفی می نمایند. ILSAC مخفف عبارت International Lubricant Standardization and Approval Committee و به معنای “سازمان بین المللی استاندارد و کمیته تایید (کیفیت) روانکارها” است.

این سازمان از سال 1994 در زمره موسسات بررسی تعریف و تایید سطوح کیفیت روغن های موتور بنزینی قرار گرفته است.

سایر طبقه بندی های مهم

سایر طبقه بندی های مهم که برای روغن های خوردو و روانکارهای صنعتی دسته بندی شده اند عبارتند از:

  • استانداردهای ارتش آمریکا که با علامت اختصاری MIL-L به اضافه شماره های تعریف شده ای بیان می شوند.
  • سازمان های تعیین استانداردهای بین المللی هماهنگ با سازندگان معتبر خودرو (OEM) از قبیل شرکت های GM,FORD,Scania Mercedes Benz,VW,MAN,VOLVO و غیره که استانداردهای ویژه خود را برای طول عمر روش های بهینه مصرف و دوره های زمانی تعویض روغن موتور مشخص نموده اند.
  • موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران که در این راستا همگام با سازمان های جهانی استانداردهای ملی (ISIRI) را بسته به نوع روغن منطبق با استانداردهای بین المللی تعریف می کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

error: Content is protected !!