روغن‌ موتورهای API-SP

تحلیل و پیش‌بینی وضعیت قیمتی نفت
تحلیل و پیش‌بینی وضعیت قیمتی نفت
فوریه 15, 2020
روش های انبارش و نگهداری روغن های صنعتی
روش های انبارش و نگهداری روغن های صنعتی
مارس 19, 2020

روغن‌ موتورهای API-SP

دنیا یک قدم به‌ حضور روغن‌ موتورهای «API-SP» نزدیک‌ تر شد

دنیا یک قدم به‌ حضور روغن‌ موتورهای «API-SP» نزدیک‌ تر شد

دنیا یک قدم به‌ حضور روغن‌ موتورهای «API-SP» نزدیک‌ تر شد

بالاخره موسسه نفتی آمریکا (API) اعلام کرد که امکان ثبت‌ نام برای اخذ سطح جدید استانداردهای روغن‌موتور فراهم شده است.

این ثبت‌نام به‌ صورت اینترنتی است و شامل استاندارد جدید کمیته استانداردگذاری و تاییدیه جهانی روانکارها (ILSAC) در دوسطح GF-6A و GF-6B به‌همراه ساختار جدید سرویس‌های API به‌نام SP خواهد بود.

به گزارش «اخبار خودرو»، درجولای سال ۲۰۱۹ میلادی گروه استانداردگذاری موسسه API اعلام کرد که تدوین مشخصات استانداردهای ILSAC در دوسطح GF-6A و GF-6B و همچنین دسته‌بندی جدید سرویس‌های این موسسه به‌نام «API SP » را به‌پایان رسانده است.

دو استاندارد جدید کمیته «ILSAC» مشخصات مورد نیاز برای بالاترین سطح از عملکرد روغن‌موتورهای بنزینی را مشخص می‌کند و سطح سرویس‌های SP جدیدترین استاندارد موسسه API برای روغن‌موتورهای بنزینی به‌حساب می‌آید.

از ابتدای ماه می سال ۲۰۲۰ (مقارن با ۱۲ اردیبهشت) کمیته «ILSAC» تاییدیه نصب GF-6A تحت‌عنوان «ستاره‌دار» یا (starburst) و به‌شکل یک ستاره چهل‌وهفت پر را به‌تولیدکنندگان می‌دهد.

درمورد استاندارد GF-6B قرار است تاییدیه به‌شکل یک سپر «Shield» روی  قوطی روغن‌موتورها قرار گیرد.  درنهایت باید به‌استاندارد «API Servies SP» اشاره کرد که همچون گذشته روی قسمت بالایی نشان دایره‌رنگ معروف API که به‌دونات (پیراشکی توخالی) معروف است، قرار می‌گیرد.

جفری هارمنینگ، مدیرعامل API گفت: «این موسسه روند بررسی ارسال تاییدیه‌ها را از همین امروز آغاز خواهد کرد؛ اما حق ثبت تاییدیه‌های API تا ابتدای ماه می ۲۰۲۰ داده نمی‌شود.»

روغن‌ موتورهای «API-SP»

روغن‌ موتورهای «API-SP»

 

اردیبهشت سال آینده؛ زمان رونمایی از جدیدترین استاندارد روغن‌ موتور 

به‌همین‌ترتیب، روغن‌های دارای مجوز مطابق با استانداردهای جدید تا روز ۱۲ اردیبهشت درفهرست آنلاین گواهی‌های API ظاهر نخواهند شد. بازاریاب‌هایی که علاقه‌مندند اعلام کنند محصول آن‌ها موفق به‌اخذ تاییدیه‌های ILSAC GF-6A و GF-6b یا API SP شده است، می‌توانند به‌وب‌سایت سیستم تاییدیه و لیسانس‌گیری روغن‌های موتوری (EOLCS) مراجعه کنند. این سامانه مشخص می‌کند که کمپانی‌های روغن‌ساز، ‌محصولات خود را با کدام استاندارد تولید و به‌بازار عرضه می‌کنند.

گفتنی است روند طراحی این سه‌استاندارد هفت‌سال زمان برده است و طی این سال‌ها هفت آزمایش جدید طراحی شده که امکان بررسی روغن‌موتور را به‌طور دقیق‌تری فراهم می‌کند. به‌نظر نمی‌رسد که روغن‌هایی که گرانروی بالاتر از 0W-20 داشته باشند، امکان اخذ سه‌استاندارد جدید را داشته باشند.

کوین فریسک، مدیر برنامه‌های API گفت: «موسسه ما این استانداردهای جدید را درپاسخ به‌خودروسازانی ارائه کرده است که تقاضای روغن‌های با کیفیت‌تری داشتند که قابلیت همخوانی با نیاز موتورهای بنزینی فعلی و آتی را داشته باشد. استانداردهای ILSAC GF-6A, GF-6B و API SP بهترین‌های روغن، ادتیو و نیازهای صنعت‌خودرو را ارائه می‌کند.»

آیا روغن‌هایی با استاندارد SP درایران تولید می‌شوند؟

تا پیش از معرفی روغن‌موتور با API-SP توسط موسسه نفتی امریکا،‌ آخرین استاندارد درنظرگرفته‌شده برای روغن‌های موتور SN پلاس بود که در بین تمامی تولیدکنندگان روغن‌موتور در داخل کشور تنها شرکت نفت بهران موفق به‌تولید این محصول برای استفاده در خودروهای روز دنیا به‌ویژه انواعی که از پیشرانه های توربو شارژ بهره می‌برند، شده بود. با این اوصاف و با آغاز ثبت‌نام برای اخذ تاییدیه استاندارد SP، به‌نظر می‌رسد باید منتظر تولید و عرضه روغن‌های موتوری با این درجه از کیفیت توسط شرکت‌های بزرگ روغن‌سازی در داخل کشور نیز باشیم.

شرکت‌های ایرانی همچون بهران یا نمایندگان شرکت‌های بزرگ دنیا همچون فوکس و لیکومولی آلمان که برای تامین نیاز مصرف‌کنندگان ایرانی،‌ همگام با شرکت‌های مادر درآلمان تولید این محصولات را نیز دربرنامه‌های آتی خود قرار خواهند داد.

به نقل از دنیایی خودرو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

error: Content is protected !!