آیا روغن موتور تاریخ مصرف دارد؟
آیا روغن موتور تاریخ مصرف دارد؟
مارس 17, 2021
روغن دنده
آنچه که باید قبل از خرید روغن دنده بدانید
ژوئن 14, 2022

روغن انتقال حرارت

روغن انتقال حرارت

روغن انتقال حرارت

خصوصیات مهم یک روغن انتقال حرارت چه پارامترهایی باید باشد؟

هنگام انتخاب روغنهای انتقال حرارت به چه نکاتی باید توجه کرد

روغن انتقال حرارت : طیف گسترده ای از روغن های انتقال حرارت برای انتخاب وجود دارد و هر محصول خواص خاص خود را دارد. اما چگونه می توانید یک مورد مناسب برای کاربردی خاص پیدا نمود ؟
چند معیار کلیدی به شما کمک می کند تا بهترین انتخاب را داشته باشید.

آب و بخار متداول ترین مدیا انتقال حرارت هستند. با این حال، در دمای بالای 200 درجه سانتی گراد، سیستم ها باید تحت فشار باشند و برای اطمینان از عملکرد ایمن، تلاش نظارتی قابل توجهی لازم است.

آب و بخار همچنین باعث خوردگی لوله ها و سایر قسمت های سیستم می شود و این البته یک عیب بزرگ دیگر است. روغن های انتقال حرارت معدنی و مصنوعی جایگزین های مناسبی برای آب هستند. این محصولات برای محدوده دمایی بین 200 تا 400 درجه سانتیگراد مناسب هستند و سیستمها در دماهای تا 350 درجه سانتیگراد تحت فشار قرار زیاد قرار نمیگیرند .

برخی از معیارهای کلیدی روغن انتقال حرارت عبارتند از ویسکوزیته کم، پایداری حرارتی خوب، نقطه اشتعال بالا، خواص انتقال حرارت خوب و سازگار با محیط زیست . روغن همچنین باید خورنده، سمی و قابل اشتعال نباشد.

هیچ روغن انتقال حرارتی نمی تواند همه این معیارها را به یک اندازه برآورده کند و در نتیجه هر انتخابی به شرایط و فیمت بستگی دارد با این حال، برخی از پارامترهای کلیدی می توانند به انتخاب آسان تر کمک کنند.

ویسکوزیته باید پایین باشد مخصوصاً در انتهای پایین محدوده دما زیرا این امر بر پایین ترین دمایی که می توان سیستم را در آن دما راه اندازی کرد تأثیر می گذارد. این امر می تواند به ویژه زمانی مهم باشد که سیستم ها در فضای باز قرار دارند یا اگر گرمایش کمکی در دسترس نباشد.

ویسکوزیته عملیاتی بر خواص جریان در لوله ها تأثیر می گذارد و به طور بالقوه باعث تلفات ناشی از اصطکاک می شود. ویسکوزیته صحیح و جریان متلاطم روغن ، میزان نتقال حرارت را افزایش می دهد.

پایداری حرارتی روغن نقش مهمی در راندمان پمپ و عملکرد ایمن سیستم انتقال حرارت دارد. روغن های انتقال حرارت معمولاً مخلوط هستند. اجزای از روغن با نقطه جوش پایین در طول عملیات حرارتی تبخیر می شوند و باید حذف شوند زیرا تأثیر عمده ای بر ویژگی های عملکرد کلیدی روغنهای انتقال حرارت دارند.

آنها ویسکوزیته را کاهش می دهند و نقطه اشتعال را کاهش می دهند. اگر دما همچنان به افزایش خود ادامه دهد، اجزای تشکیل دهنده با نقطه جوش بالا شکسته شده و لجنی با ویسکوزیته بالا تولید می کنند که رسوباتی کک مانند را درون لوله ها و سطوح گرمایشی میتوانند ایجاد کنند.

بصورت خلاصه خصوصیات مهم یک روغنهای انتقال حرارت پارامترهایی به شرح زیر است

  •  ویسکوزیته پایین به جهت افزایش قدرت انتقال حرارت
  •  پایداری حرارتی بالا و ثابت بودن خواص روغن بصورتیکه در طول زمان استفاده از روغن به راحتی تخریب نگردد
  •  داشتن نقطه جوش و نقطه اشتعال بالا و فراریت و فشار بخار پایین تا خطر آتش سوزی ناشی از نشت روغن به حداقل برسد
  •  نداشتن قابلیت خورندگی سطوح فلزی تا باعث سوراخ شدن لوله ها و تخریب سطوح فلزی در تماس یا روغن داغ نگردد
  •  غیر سمی بودن تا در زمان نشت برای افراد در معرض تماس با این روغن خطری نداشته باشد
  •  مقاومت بالا در برابر واکنش با هوا و اکسیداسیون که منجرتخریب روغن و تشکیل لجن در زمان کوتاه نگردد

 

 

برای دریافت مشاوره رایگان و خرید روغن موتور مناسب میتوانید با شرکت بازرگانی رجال تماس بگیرید و از راهنمایی و تجربه ای مشاورین این شرکت بهره ببرید.

مطالب مرتبط:

روغن صنعتی انتقال حرارت

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

error: Content is protected !!