روغن صنعتی کمپرسورها
روغن صنعتی کمپرسورها
دسامبر 10, 2019
روغن صنعتی عملیات حرارتی
روغن صنعتی عملیات حرارتی
دسامبر 10, 2019

روغن صنعتی انتقال حرارت

روغن صنعتی انتقال حرارت

روغن صنعتی انتقال حرارت

روغن انتقال حرارت چیست؟

روغن انتقال حرارت ( Heat transfer oil ) در سیستم های گرمایش صنعتی عمل جابجایی گرما از نقطه ای به نقطه ای دیگر را انجام می دهد. روغن های انتقال حرارت طوری ساخته و فرمول بندی شده اند تا در سیستم های انتقال حرارت بسته ، خدمات طولانی مدتی را ارائه نمایند. این روغن ها در 2 نوع به بازار عرضه می شوند؛ نوع سینتیتک آن، ساخته شده از روغن های سینتیتک، قابلیت تحمل گرما تا سیصد و پنجاه درجه سانتی گراد را دارد و نوع دیگر آن بر مبنای روغن های استخراج شده از نفت خام است و حداکثر تا دویست درجه سانتی گراد را تحمل می کنند.

کاربرد های روغن انتقال حرارت:

در هر صنعتی که نیاز باشد گرما توسط یک سیال با ظرفیت گرمایی و تحمل گرمایی بالا به بخش دیگری از خطوط تولید انتقال داده شود روغن انتقال حرارت کاربرد دارد.

در صنایع مختلفی مانند صنایع شیمیایی، صنایع پتروشیمی، صنایع نساجی، صنایع چوب، صنایع کاغذ، صنایع سیمان وکارخانجات آسفالت …از این روغن استفاده می گردد.

ویژگی های روغن انتقال حرارت

یک روغن انتقال حرارت با کیفیت باید خواصی به شرح زیر داشته باشد:

طول عمر مفید مناسب: این روغن ها در طول مدت زمان کار خود، در شرایط دمایی بالا کار می کنند و برای جلوگیری از اتلاف هزینه ، این روغن ها باید عمر کاری بالایی داشته باشند.

پایداری:  بر اثر گرما یا برخی آلودگی های احتمالی ترکیبات يا فرمولاسیون این روغن ها به سرعت تغییر نکند،

رسانایی گرمایی بالا: برای کارایی مناسب در سیستم های انتقال حرارت، این روغن ها باید رسانایی گرمایی بالایی داشته باشند.

نرخ تبخیر پایین: روغن های انتقال حرارت باید نرخ تبخیر پایینی داشته باشند تا باعث فشار گرفتن در سیستم بسته در حال کار نشوند

قابلیت پمپاژ مناسب: سهولت پمپاژ مناسب به هنگام شروع به کار سیستم از میزان انرژی مصرفی اولیه می کاهد. دارا بودن این خاصیت، علاوه بر ویژگی های فنی، دارای مزیت اقتصادی است.

 

شرایط مناسب انبارش و نگهداری روغن انتقال حرارت

به مانند بسیاری دیگر از روانکارهای صنعتی، روغن انتقال حرارت نیز باید در یک انبار سر بسته و به دور از انواع آلودگی، رطوبت، ضربه، تغییرات دمایی بالا نگهداری شود. بهتر است بشکه روغن به حالت افقی، طوری که دریچه ی آن زیر سطح روغن قرار بگیرد، نگهداری شود.

ضرورت تعویض به موقع روغن انتقال حرارت

با آن که این روغن ها با پایداری بالا و برای کار در طولانی مدت در دمای بالا طراحی و تولید می شوند، اما باید خواص آن ها در فواصل زمانی مشخص تست شود تا در صورت نیاز، اقدام به تعویض روغن گردد. عدم تعویض به هنگام روغن انتقال حرارت در سیستم های انتقال حرارت می تواند باعث ایجاد آسیب های جدی گردد. لذا برای جلوگیری از اتلاف هزینه و خرابی سیستم، تعویض به هنگام روغن یک ضرورت مهم است.

جدول مشخصات فنی روغن انتقال حرارت:

 

مشخصات فيزيكی-شيميايی گرانروی

100°C   40°C

 cst

شاخص گرانروی

 

 نقطه اشتعال

 نقطه ريزش

دانسيته 

15°C

Kg/m³

روش آزمون ASTM D-445 ASTM D-2270 ASTM D-92 ASTM D-97 ASTM D-4052
بهران حرارت 32      5.5 100 206 -12 869

مطالب مرتبط:

روغن انتقال حرارت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

error: Content is protected !!