چرا کنترل روغن دنده برای خودرو شما مهم است؟

روغن دنده
آنچه که باید قبل از خرید روغن دنده بدانید
ژوئن 14, 2022
تست روغن هیدرولیک
موارد و اهمیت تست روغن هیدرولیک
جولای 12, 2022

چرا کنترل روغن دنده برای خودرو شما مهم است؟

روغن دنده برای خودرو

روغن دنده برای خودرو

روغن دنده برای خودرو : در سیستمهای دنده ای در خودرو تماس فلز با فلز با شدت زیادی وجود دارد که باعث گرما و فرسودگی در بين قطعات می‌شود. روغن دنده با کاهش اصطکاک و انتقال گرما از آنها در جهت محافظت از این قطعات متحرک کمک می کند.

تعویض دوره ای روغن دنده خودروی شما یک اصل ضروری در برنامه تعمیر و نگهداری خودرو است که عمر قطعات گيريکس خودرو شما را افزایش می دهد و به شما کمک می کند از تعمیرات پرهزینه آتی جلوگیری کنید.

لازم به ذکر است روغن دنده و روغن موتور خودرو خصوصیات یکسانی ندارند و قابل جایگزینی با هم نیستند. این روغن به صورت ویژه برای استفاده در چرخ دنده ها فرمول شده است و روغن موتور برای استفاده در  موتور خودرو ها.

چگونه بفهمیم از کدام برند روغن دنده خودرو استفاده کنيم؟

دفترچه راهنمای خودروی خود را بررسی کنید. مشخصات سیستم دنده می تواند از خودرویی به خودرو دیگر متفاوت باشد. استفاده از روغن دنده نامناسب ممکن است منجر به عملکرد ضعیف یا حتی آسیب به قطعات داخلی شود، بنابراین مهم است که فقط از روغن دنده توصیه شده توسط سازنده خودرو استفاده کنید.

موسسه نفت آمریکا روغن های دنده  خودرو را بر اساس عملکرد کلی  آنها درجه بندی می کند و روغن های دنده درجه بندی شده GL-4 و GL-5 رایج ترین در بازار هستند.

  • اکثریت قریب به اتفاق خودروها به روغن دنده GL-4 نیاز دارند.
  • خودروهای سنگین یا با کارایی بالا، مانند کامیون ها و خودروهای اسپرت ممکن است به روغن دنده GL-5 نیاز داشته باشند.
روغن دنده برای خودرو

روغن دنده برای خودرو

اگر روغن دنده  خودرو را عوض نکنید چه اتفاقی می افتد؟

اگر روغن دنده خودرو را طبق برنامه پیشنهادی سازنده تعویض نکنید، در معرض خطر آسیب ديدگی شدید به گیربکس خودرو و سایر سیستم های دنده قرار خواهید گرفت. این می تواند به این معنی باشد که مجبور به تعویض قطعات و تعمیر گیربکس خود با هزینه قابل توجهی باشید.

این روغن به مرور زمان خراب می شود. گیربکس های دستی و سایر سیستم های دنده ای با تماس فلز روی فلز زیاد کار می کنند. اصطکاک طبیعی این قطعات متحرک را می‌ساید و ذرات ریز فلزی به آرامی در روغن دنده جمع می‌شوند. این عارضه در نهایت کیفیت روانکاری روغن دنده را به خطر می اندازند، بنابراین اگر روغن دنده شما تخلیه و بصورت  دوره ای تعویض نشود، عمر گیربکس شما را کاهش خواهد يافت.

روغن دنده هر چند وقت یکبار باید تعویض شود؟

اگر شما با خودروی خود در شرایط عادی رانندگی می کنید، يهتر است روغن دنده پس از طی مسافتی بين  96،000  تا 160،000 کیلومتر  بازديد و در صورت نياز تعويض گردد و اگر خودرو در شرايط سخت تری  قرار دارد  (مثلا در شرايط طی نمودن سربالايی زياد) بهتر است زودتر و پس از طی نمودن 48،000 به 80،000 کیلومتر روغن دنده بازديد و در صورت نياز تعويض گردد.

اگر به طور مرتب خودروی شما در معرض شرایط بسيار سخت مانند یدک کشی یا رانندگی در گل و لای قرار دارد، ممکن است لازم باشد روغن دنده را هر 24000 کیلومتر بازديد و تعویض گردد.

روغن دنده برای خودرو

روغن دنده برای خودرو

علائم  تشخيص فرارسيدن زمان تعویض روغن دنده خودرو چیست؟
  1. به صدا و لرزش گیربکس خودرو هنگام تعویض دنده توجه کنید. ممکن است حس کنيد صدای گيريکس خودرو غير عادی شده است مثلا حس شود قطعات گيربکس  بلرزند يا بلغزند با ضربه بزنند و در حال سايش باشند.
  2. بوی سوختگی روغن نیز نشانه ايی است که هشدار ميدهد زمان تعويض روغن دنده فرا رسيده است همچنين مراقب نشتی روغن دنده خودرو  باشید زیرا می تواند نشان دهنده  آلوده شدن اين روغن باشد.
  3. بطور کلی، اگر روغن دنده بشدت تیره و غلیظ شده و بو گرفته است، ميتوان گفت زمان تعویض روغن دنده فرا رسيده  است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

error: Content is protected !!