کاهش قیمت روانکارها؛ انتظاری که محقق نمی‌شود

علائم اختصاری برخی از استانداردها
علائم اختصاری برخی از استانداردها
آوریل 21, 2020
گریس
گریس و خصوصیات و معایب و مزایای روانکاری با گریس
می 3, 2020

کاهش قیمت روانکارها؛ انتظاری که محقق نمی‌شود

کاهش قیمت روانکارها؛ انتظاری که محقق نمی‌شود

کاهش قیمت روانکارها؛ انتظاری که محقق نمی‌شود

روغن خودرو خود را عوض کنید؛ ارزان شدن در کار نیست! کرونا که آمد بسیاری انتظار داشتند با کاهش یکباره و چشمگیر قیمت نفت در بازارهای جهانی‌ و به‌همان ترتیب قیمت لوب‌کات به‌عنوان برش نفتی،‌ قیمت روغن‌پایه نیز روند کاهشی به‌خود گیرد.

به گزارش «اخبار خودرو​»،روغن خودرو خود را عوض کنید؛ ارزان شدن در کار نیست! کرونا که آمد بسیاری انتظار داشتند با کاهش یکباره و چشمگیر قیمت نفت در بازارهای جهانی‌ و به‌همان ترتیب قیمت لوب‌کات به‌عنوان برش نفتی،‌ قیمت روغن‌پایه نیز روند کاهشی به‌خود گیرد. تحلیلی اشتباه که شاید باعث شد بسیاری از فعالان بازار درحال‌حاضر برای خرید دست نگه دارند و به‌امید کاهش قیمت روغن‌موتور از خرید منصرف شوند و بیشتر فروشنده باشند. اما آیا به‌راستی کرونا و نفت قیمت روانکارها را در بازار ایران کاهش خواهد داد؟ به‌گزارش روزنامه «دنیای‌خودرو» اگرچه دراولین‌ماه سال جدید قیمت لوب‌کات توسط پالایشگاه‌داران نفتی حتی به‌نصف نیز کاهش یافت، اما محصول حاصل از این ماده یعنی روغن‌پایه گروه یک ایرانی در بازارهای بورس و آزاد تفاوت چندانی درقیمت به‌خود ندید. اگرچه بسیاری از کارشناسان معتقدند برای کاهش قیمت روغن‌پایه باید روند قیمتی لوب‌کات حداقل یک‌ماه کاهشی باشد، اما آنچه برای روغن‌پایه‌های گروه های 2 و 3 نیز در بازارهای جهانی رخ داد به‌خوبی بیانگر آن بود که بازار روانکارها قرار نیست از کرونا و قیمت‌های نه‌چندان پایدار و روبه‌کاهش نفت تبعیت کند. تا جایی که هر تُن روغن‌پایه گروه 3 وارداتی مانند روزهای قبل از بحران کرونا همچنان 720 دلار فروخته می‌شود و این یعنی با توجه به‌بالا رفتن ارزش دلار در ایران،‌ باید هرکیلوگرم از آن را به‌جای 12 هزار تومان،‌ با 2 هزار تومان افزایش خریداری کرد. حال چطور باید انتظار کاهش قیمت روغن‌های موتوری و صنعتی را در بازار داشت؟ وضعیت برای روغن‌پایه گروه 2 وارداتی نیز به‌همین‌شکل است؛ بدون‌تغییر نسبت به‌گذشته می‌توان آن راحداکثر 5 درصد ارزان‌تر از گروه 3 خریداری کرد.

پالایشگاه‌داران ایرانی قیمت را نشکستند
درست مانند پالایشگاه‌های روغن در خارج از کشور که با وجود کاهش قیمت نفت، ‌قیمت فروش روغن‌پایه‌های گروه‌های 2 و 3 را کاهش ندادند، ‌ایرانی‌ها نیز حاضر به‌این کار نشدند. اما عرضه این کالا در بورس با کمی تلطیف قیمت همراه بود و به‌ازای هرکیلو نزدیک به 6 هزار تومان عرضه شد. اما تولیدکنندگان بخش خصوصی روانکار که برای تولید محصولاتشان مجبور به‌خرید و استفاده از روغن‌پایه‌های ایرانی هستند با این ترس که مبادا مانند ماه‌های گذشته شرکت‌هایی خاص با سرمایه‌های زیاد اقدام به‌جمع‌آوری و خرید یکجای روغن‌پایه از بورس کنند، ‌دست به‌کار شدند و اقدام به‌خرید و دپو کالا کردند. تاجایی‌که باعث شد نه‌تنها قیمت‌ها پایین نیاید، بلکه روغن‌پایه ایرانی گران‌تر از آنچه در بازارهای جهانی خواهان دارد نیز به‌فروش برسد.

انتخاب بین سود ارزی یا حمایت از تولید ایرانی
آنچه این روزها از این بازار دریافت می‌شود، ‌تولید بی‌وقفه روغن‌پایه توسط بزرگ‌ترین شرکت تولیدکننده این محصول است و انبارهایی که چه‌درمحوطه شرکت و چه‌درپایانه‌های صادراتی آن دپو می‌شوند. آن‌هم برای روزهایی که مشکلات کشتیرانی برطرف شود و روغن‌پایه تولید داخل با سرعتی بیشتر از گذشته روانه بازارهای جهانی شوند. حتی اگر قیمتشان از آنچه دربازار داخل به‌فروش می‌رسد ارزان‌تر باشد. این کار اما یک سود بزرگ خواهد داشت و آن درآمد ارزی و ذخیره آن در قالب ارز است که ممکن است هر روز بر ارزش آن افزوده شود.

قیمت ادتیو ثابت، اما دلار در نوسان
بخش مهم دیگری از مواد تشکیل‌دهنده روانکارهای خودرویی و صنعتی که در تعیین قیمت آن در بازار موثر است،‌ مواد افزودنی شیمیایی یا ادتیوهاست که باید از خارج از کشور تامین شود و برای پرداخت قیمتشان نیز از ارز 14 هزار تومانی سامانه نیما استفاده می‌شود. اما با حضور کرونا نه‌تنها ادتیوسازان قیمت خود را کاهش ندادند، بلکه در مواردی توقف خطوط تولید کارخانه‌های بزرگ باعث افزایش قیمت‌ها نیز شد. حال باید دید با اوضاع فعلی تحریم‌ها، ‌روغن‌سازان داخلی دربخش‌های دولتی و خصوصی باید چه‌هزینه‌های مازادی را برای خرید و واردات ادتیو پرداخت کنند و همین موضوع چه‌تاثیری در قیمت تمام‌شده محصولاتشان خواهد داشت.

حفظ قیمت‌ها برای شرکت‌ها زیان‌ده است
با تمام این اوصاف نباید از خاطر برد که حفظ قیمت‌های فعلی نه‌تنها به‌سود شرکت‌های بزرگ و کوچک تولیدکننده روانکار نیست، بلکه باعث زیان‌ده شدن صورت‌های مالی آن‌ها نیز خواهد شد. اتفاقی که اگر سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان به‌درستی با آن برخورد کند، باید شاهد افزایش متعارف قیمت‌ها در سال جدید نیز باشیم.

به نقل از سایت اخبار خودرو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

error: Content is protected !!