علائم اختصاری برخی از استانداردها

خط تولید بسته ‌بندی روغن صنعتی
خط تولید بسته ‌بندی روغن صنعتی
آوریل 16, 2020
کاهش قیمت روانکارها؛ انتظاری که محقق نمی‌شود
کاهش قیمت روانکارها؛ انتظاری که محقق نمی‌شود
آوریل 29, 2020

علائم اختصاری برخی از استانداردها

علائم اختصاری برخی از استانداردها

علائم اختصاری برخی از استانداردها

در صنعت روانکاری، به منظور شناخت و کاربرد صحیح روغن ها از دو گونه طبقه بندی استفاده می شود:

  1. طبقه بندی روغن ها بر حسب درجه گرانروی.
  2. طبقه بندی روغن ها بر حسب سطوح کیفیت و استانداردهای مرتبط.

در ادامه به این روش طبقه بندی در خصوص روغن های موتور و دنده خودرو، اشاره کوتاهی می شود.

1- روغن های موتور

طبقه بندی روغن های موتور برحسب گرانروی

درجه بندیSAE

انجمن مهندسین خودروی آمریکا، اساس طبقه بندی روغن های موتور را به دلیل اهمیت گرانروی، این ویژگی بنا نهاده است به طوری که در این سیستم دو گروه از درجه های گرانروی تعریف می شوند.

یک گروه حرف Winter=W دارد و گروه دیگر بدون حرف W است. درجه های دارای حرفW معرف گرانروی روغن در زمستان یعنی متناسب بودن آن برای کار در فصول سرد سال و قابلیت روغن برای پمپ شدن در دمای پایین است.

طبقه بندی بر اساس سطوح کیفیت روغن های موتور

طبقه بندی انجمن نفت آمریکا API

انجمن نفت آمریکا کیفیت روغن های موتور را در دو گروه دسته بندی نموده است.

  1. روغن های موتور برای خودروهای بنزینی که برای هر سطح کیفیت با دو حروف معرفی می شوند. حروف اول Sبه Service Station یعنی ایستگاه های تعویض روغن، گاراژ ها و بنگاه های فروش خودروها اشاره دارد و حروف دوم که با یکی از حروف الفبای انگلیسی از A تاN  (سطح کیفیت فعلی) مشخص شده است.
  2. روغن های موتور برای خودروها و دستگاه های دیزلی که با حرف C مخفف کلمهCommercial (وسایل نقلیه تجاری، کشاورزی و ناوگان حمل و نقل) و یکی از حروف الفبای انگلیسی ازA تا J (سطح کیفیت فعلی) به همراه اعدادی که بعد از حرف C نوشته می شود مشخص شده است.

 2- روغن های دنده ی خودرو

در سیستم های انتقال نیرو، دنده ها و یاتاقان های مختلفی به کار رفته است که نیازهای روانکاری متفاوت در شرایط مختلف را دارند. انتخاب روانکار مناسب مستلزم بررسی دقیق مشخصات فیزیکی و شیمیایی روغن و شرایط کار دستگاه ها در تطبیق با شرایط محیط کار است.

 

3- روغن های صنعتی

الف) طبقه بندی روغن های صنعتی بر اساس گرانروی

این طبقه بندی بیشتر بر اساس طبقه بندی درجه های گرانروی ISO انجام می شود که در واقع گرانروی روغن در 40 درجه سانتی گراد، با تغییرات مجاز 10+- در صد می باشد.

درجه گرانروی ISO روغن های صنعتی که مقایسه آن با سایر درجه بندی های گرانروی به صورت تقریبی نشان دهنده میانگین تغییرات مجاز گرانروی روغن بر حسب سانتی استوک در 40 درجه سانتی گراد است.

ب) طبقه بندی سطوح کیفیت روغن های صنعتی

به علت تنوع بسیار زیاد در موارد مصرف و سطوح کیفیت روغن های صنعتی ذکر استانداردهای آنها در اینجا امکان پذیر نیست و در مورد هر روغن خاص به طور جداگانه شرح داده شده است و بدلیل تنوع بسیار زیاد روعنهای صنعتی و موارد مصرف انها در مورد هر یک از انواع روغن های صنعتی بصورت ویژه استاندارد آن تدوین شده است.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

error: Content is protected !!