انواع روغن هیدرولیک

روغن فلزکاری
روغن فلزکاری
نوامبر 18, 2020
انواع روغن کمپرسور
روغن کمپرسور
دسامبر 2, 2020

انواع روغن هیدرولیک

انواع روغن هیدرولیک

انواع روغن هیدرولیک

انواع روغن هیدرولیک صنعتی و خودرویی

میتوان گفت، به لحاظ دسته بندی از نقطه نظر منشا روغن پایه بکار گرفته شده در ساخت این روغن ها، روغن های هیدرولیک را به سه دسته میتوان تقسیم نمود.

دسته اول روغن هیدرولیک با منشا نفتی است که برش روغن پایه آن از نفت خام در پالایشگاه گرفته میشود. دسته دوم روغن هیدرولیک با منشا مواد سنتتیک است که روغن پایه آن در پتروشیمی ها سنتز میشود و بصورت نرمال در طبیعت وجود ندارد و به همین دلیل به آنها سنتتیک میگویند زیرا از فراورده های نفتی بصورت مصنوعی ساخته میشوند و این دسته از روغن هم مثل دسته اول آلوده کننده محیط زیست هستند و دسته سوم روغن هیدرولیک با منشا گیاهی است که مثلا یکی از روغن های گیاهی مورد استفاده در این صنعت روغن کانولا میباشد و این دسته سوم چون از منشا گیاهی بدست میایند سازگار با محیط زیست هستند.

معمولا به روغن با پایه گیاهی، روغن سنتتیک نمیگویند ولی دیده میشود که در برخی سایتها به اشتباه روغن با پایه گیاهی، همان روغن سنتتیک معرفی میگردد که این موضوع درست نیست.

در ادامه توضیحات بیشتری در مورد مهمترین انواع روغن پایه مورد استفاده در ساخت روغن هیدرولیک ارائه میگردد.

انواع روغن هیدرولیک

انواع روغن هیدرولیک

انواع روغن هیدرولیک بر اساس روغن پایه آن 

روغن های هیدرولیک را، بر اساس روغن پایه استفاده شده برای ساخت آنها، می‌توان به چند گروه به شرح زیر تقسیم نمود:

  • روغن هیدرولیک سنتتیک با پایه‌ی پلی ال استر 

روغن پایه این نوع از روغن هیدرولیک بر اثر واکنش اسیدهای چرب و الکل‌های سنگین تولید می‌شوند و از خواص مهم آنها میتوان به این مورد اشاره نمود که این روغن ها قابلیت تحمل دمای بالا دارند و کلا به عنوان یک روغن هیدرولیک مشخصات خوبی دارند ولی از طرف دیگر قیمت بالایی دارند.

  • روغن هیدرولیک سنتتیک با پایه‌ی فسفات استر ها

از واکنش یک الکل آروماتیک و اسید فسفریک، یک نوع ماده استری تولید میشود که به عنوان روغن پایه سنتتیک میتواند مورد استفاده قرار گیرد. این نوع روغن سنتتیک مقاومت بالایی در برابر آتش گرفتن دارد و به همین جهت آنها را روغن هیدرولیک ضد آتش مینامند و البته از طرف دیگر این گروه از روغن، معایبی نیز دارند از جمله اینکه با رنگ ها، چسب ها، پلیمرها و قطعات لاستیکی و پلاستیکی آب بند ها سازگاری ندارد، سمی هستند و گران قیمت.

  • روغن سنتتیک با پایه‌ی گلیکول محلول در آب 

این نوع از روغن سنتتیک در آب محلول است و میتواند حاوی 35 تا 60 درصد آب باشد و باقیمانده آن مواد افزودنی است که بهبود دهنده قابلیت‌های مختلف روغن می‌باشند.

این نوع از روغن هیدرولیک سازگار با محیط زیست است ولی عیب این گروه از روغن، محدوده پایین دمای کاری آن‌ (0 تا 49 درجه سانتی‌گراد) و قیمت بالای آن است.

انواع روغن هیدرولیک

انواع روغن هیدرولیک

  • روغن هیدرولیک بر پایه روغن گیاهی

همانطور که قبلا نیز اشاره گردید، از روغن گیاهی کانولا برای تولید برخی از روغن های هیدرولیک میتوان استفاده کرد. این روغن ساختار شیمیایی مشابه پلی ال استرها دارد و مشخصات عمومی یک روغن هیدرولیک را میتواند تامین کند ولی عیب اصلی این گروه از روغن، مقاومت پایین در برابر اکسیداسیون است.

  • روغن هیدرولیک با پایه معدنی ( با پایه‌ نفتی)

منشا روغن پایه استفاده شده در ساخت این نوع از روغن هیدرولیک، نفت میباشد و در حال حاضر، این روغن هیدرولیک، متداول‌ترین و ارزان‌ترین نوع روغن هیدرولیک به شمار می‌رود. این روغن‌ بسیاری از ویژگی‌های مهم یک روغن هیدرولیک ایده‌آل را دارا می‌باشد ولی معایبی نیز دارد شامل مقاومت کم در برابر آتش (نقطه اشتعال پایین)، عدم سازگاری با محیط زیست و تخریب ناپذیر بودن آن‌ها در کوتاه زمان بدان معنی که وقتی وارد طبیعت میشود، برای مدت نسبتا طولانی، در طبیعت باقی میماند و از بین نمیرود. 

برای دریافت مشاوره رایگان و خرید روغن هیدرولیک مناسب میتوانید با شرکت بازرگانی رجال تماس گرفته و از نظر مشورتی کارشناسان واحد فروش این شرکت بهره ببرید.

مطالب مرتبط:

روغن صنعتی هیدرولیک

روغن هیدرولیک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

error: Content is protected !!