چگونه روغن موتور را چک کنیم؟

روغن سوزی موتور چیست و چه علایمی دارد؟
روغن سوزی موتور چیست و چه علایمی دارد؟
فوریه 9, 2021
سودای صعود در بازار روانکارها
سودای صعود در بازار روانکارها
فوریه 20, 2021

چگونه روغن موتور را چک کنیم؟

چگونه روغن موتور را چک کنیم؟

چگونه روغن موتور را چک کنیم؟

روغن موتور خودرو را چگونه چک کنیم؟

چک کردن میزان روغن موتور خودرو به منظور جلوگیری از آسیب های احتمالی نباید فراموش شود.

قبل از چک کردن روغن

سطح روغن را زمانی که موتور گرم است بررسی کنید، بعد از خاموش کردن خودرو پنج تا ده دقیقه صبر کنید تا روغن از سرسیلندر و دیواره‌ی سیلندر به سمت کارتل برگردد. یادتان باشد که ماشین را حتما در یک سطح صاف و بدون‌شیب پارک کنید.

سطح روغن را چک کنید

برای بررسی سطح‌روغن باید ماشین را خاموش کنید و کاپوت را باز کنید. اگر بلد نیستید که کاپوت چه‌جوری باز می‌شود، مطلب چگونه کاپوت ماشین را باز کنیم و ببندیم را برای شما نوشتم.

میزان مصرف روغن به عواملی مانند نوع ماشین، طرز رانندگی، وضعیت مکانیکی موتور و همچنین شرایط آب و هوایی بستگی دارد. چک کردن روغن موتور کار بسیار راحت و سریع می‌باشد. ما به شما توصیه می‌کنیم هر چند روز یکبار قبل از روشن کردن خودرو خود روغن ماشینتان را چک کنید و یا هر وقت پمپ بنزین رفتید تا باک خودرو را پر کنید روغن موتور را هم چک کنید.

برخی از خودرو‌های جدید مانیتور الکترونیکی برای روغن موتور دارند که دیگر نیاز به چک کردن دستی آن نیست. حتما قبل از چک کردن روغن موتور، باید از خنک بودن موتور خودرو اطمینان داشته باشید. سازنده‌ برخی از ماشین‌ها از جمله (نمایندگی چری و نمایندگی MVM) توضیه می‌کنند که روغن موتور را پس از خنک شدن موتور خودرو چک کنید.

چگونه و چه زمانی روغن موتور ماشین را چک کنیم؟

روغن به عنوان روان‌کننده قطعات موتور مورد استفاده قرار می گیرد و باعث افزایش طول عمر موتور می‌شود. اگرچه تولیدکنندگان روغن موتور به رانندگان توصیه می کنند پس از طی مسافت مشخصی اقدام به تعویض روغن خودرو نمایند اما در بعضی مواقع، روغن خودرو کارایی خود را زودتر از زمان استاندارد از دست می‌دهد و در این شرایط ممکن است به موتور ماشین آسیب جدی وارد شود.

ممکن است ماشین شما روغن سوزی یا نقص فنی دیگری داشته باشد که باعث کم شدن روغن خودروی شما شود ، بهتر از هر چند روز و یا حداقل  هر یک هفته یک بار روغن خودروی خود را چک کنید.

نحوه‌ی چک کردن روغن موتور

در ابتدا خودروی خود را در یک سطح صاف و هموار پارک نمایید و منتظر شوید تا موتور خودرو خنک شود. انجام این مرحله به دلیل یکنواخت سازی روغن موجود در موتور و جلوگیری از انبساط آن به دلیل گرما بسیار مهم است. اگر شما زمانی که موتور خودرو گرم است اقدام به چک کردن سطح روغن موتور کنید ممکن است سطح آن بیش از مقدار حقیقی روغن موتور بنظر رسد.

در مرحله ی بعد میله ی اندازه گیری روغن موتور که معمولا دستگیره ای زرد یا نارنجی رنگ دارد را خارج نمایید (حتما یک حوله یا پارچه به همراه داشته باشید). این میله معمولا به راحتی قابل تشخیص است و در محلی نزدیک به موتور خودرو قرار دارد.

پس از خارج نمودن میله آن را با دستمال تمیز کرده و سپس در جای خود قرار دهید. سپس مجددا آن را خارج کنید.

انتهای میله های اندازه گیری روغن خودرو درجه بندی شده است که شامل قسمت ماکسیموم MAX و مینیموم MIN است، در یک موتور سالم و نرمال میزان روغن موتور در قسمتی مابین ماکسیموم و مینیموم میله و ترجیحا کمی نزدیک به قسمت ماکسیموم قرار دارد.

پس از آن، رنگ روغن موتور به دلیل جذب آلودگی های موتور و رسوبات و دوده ها، پس از مدتی استفاده تیره می شود. لذا تیره و سیاه بودن رنگ روغن موتور مصرف شده دلیلی برای تعویض آن نیست.

برعکس اگر روغن موتور شما پس از استفاده همچنان روشن و طلایی است نشان دهنده این است که روغن موتور به درستی وظیفه خود را انجام نمی دهد. تعویض روغن موتور در شرایط عادی پس از ۱۰ تا ۱۵ هزار کیلومتر باید انجام شود.

فراموش نکنید که روغن موتور باید حالت ویسکوز و تقریبا چسبناک (کمی نرم تر از عسل) داشته باشد تا بتواند بر روی قطعات داخل موتور پوشش یکنواخت ایجاد کند. در صورتی که روغن موتور کاملا مایع و با گرانروی پایین باشد (مانند آب) سریعتر به فکر تعویض آن باشید.

پس از چک کردن روغن موتور میله ی اندازه گیری را به درستی در جای خود بازگردانید.

نحوه‌ی اضافه کردن روغن موتور خودرو

اگر قصد اضافه کردن روغن موتور به خودرو دارید، ابتدا دفترچه ی راهنمای خودرو را مطالعه کرده و نوع مورد توصیه شرکت تولید کننده ی آن را بیابید (منظور برند نیست)، به خاطر داشته باشید که نوع روغن موتوری که بر روی خودرو خود استفاده می کنید بسیار مهم است.

برای اضافه کردن روغن موتور نیز پس از باز کردن محفظه ی مورد نظر بوسیله ی یک قیف مقداری روغن به خودرو اضافه کنید سپس کمی مکس کنید و بوسیله ی میله ی اندازه گیری میزان روغن را بسنجید، اگر باز هم نیاز دارید تا روغن اضافه کنید همین پروسه را مجددا تکرار نمایید. فرآیند اضافه کردن روغن را به آرامی و با مکس انجام دهید.

از بیش از اندازه پر کردن محفظه خودداری نمایید، زیرا این کار می تواند آسیب های جدی ای را به موتور خودرو وارد نماید. همچنین به یاد داشته باشید که چک کردن و نگهداری ضعیف از روغن موتور خودرو می تواند هزینه های تعمیر را در آینده به دنبال داشته باشد.

روش انجام کار:

– حداقل 5 دقیقه پس از خاموش کردن موتور، سطح روغن خود را چک کنید.

– میله اندازه گیری روغن موتور (گیج) را خارج نمایید.

– گیج را با یک دستمال تمیز کنید و دوباره سر جای خود قرار دهید. چند ثانیه صبر کرده و دوباره آن را خارج نمایید.

– سطح گیج را با توجه به علامتها‌ی Min و  Maxچک کنید. اگر سطح روغن پایین تر از MAX باشد باید روغن اضافه نمایید.

– سطح روغن را بوسیله گیج دوباره چک کنید و اضافه نمودن روغن را ادامه دهید تا به علامت MAX برسد. توجه داشته باشید روغن به بالاتر از علامت MAX نرسد. گیج را سر جای خود قرار دهید.

– سطح روغن را هر 1000 کیلومتر دوباره چک نمایید.

رنگ روغن موتور خودرو نمایانگر چیست؟

برای بیان بهتر این موضوع زمانی که رنگ روغن موتور ماشین شما طلایی و شفاف باشد یعنی تمیز و خوب است. اما اگر رنگ قهوه ای یا سیاه داشته باشد نشان از کثیفی دارد. در صورت تیرگی رنگ روغن، سوابق تعویض آن را بررسی کنید. البته فراموش نکنید که موتور اتومبیل قابلیت این را دارد که با روغن تیره هم به خوبی کار کند. پس بازه زمانی چک و تعویض روغن را بیش تر از رنگ آن در الویت قرار دهید.

حتی ممکن است رنگ روغن موتور پس از 1000 کیلومتر هم شفاف باشد ولی این دلیل باکیفیتی نیست. بلکه به این دلیل است که روغن موتور استفاده شده توانایی جذب جرم ها، براده ها و دوده های داخل موتور را به خود ندارد. پس برعکس، روغن بی کیفیتی محسوب می شود. به طور کلی هر شش ماه یک بار تعویض روغن موتور خودرو مناسب و ضروری است.

وظایف روغن موتور

از وظایف روغن موتورماشین می توان به موارد زیر اشاره کرد :

  • کاهش اصطحکاک قطعات محرک موتور
  • کاهش سایش قطعات موتور
  • تمیز نگه داشتن قطعات موتور
  • عملکرد بهتر قطعات محرک موتو
  • سیاه شدن روغن موتور

بسیاری بر این باورند که سیاه شدن روغن به معنای زمان تعویض آن است اما در واقع سیاه شدن روغن، خاصیت پاکنندگی روغن را نشان می دهد به طوری که مواد افزودنی پاک کننده موجود در روغن موتور، دوده حاصل از احتراق را در خود بشکل معلق نگه می‌دارد و روغن تیره می‌شود. سیاه نشدن روغن دلیلی بر مرغوبیت آن نیست، بلکه به این معناست که روغن قابلیت جذب ناخالصی های موجود را نداشته است.

روشن شدن چراغ چک موتور

چراغ چک موتور ، به دلیل کم بودن روغن موجود در موتور روشن می شود که در این شرایط باید میزان روغن را بررسی کنید . در صورت کم بودن آن به منظور تعویض روغن به تعمیرگاه مراجعه فرمایید.

صدای نامناسب موتور

روغن برای روان ‌کاری بین قطعات محرک موتور مورد استفاده قرار می گیرد و وقتی به مرور زمان، روغن خاصیت خود را از دست بدهد، عملکرد موتور کاهش پیدا می کند .  قطعات با هم برخورد می‌کنند و صدای موتور از حات عادی بیشتر می شود.

عوامل موثر در مدت کارکرد تعویض روغن موتور

  • شرایط کار و عملکرد موتور
  • کیفیت احتراق موتور
  • کیفیت فیلترهای هوا و روغن
  • مدت زمان ماندن روغن در کارتر
  • نحوه ی چک کردن روغن موتور

میزان مصرف روغن به عوامل زیر  بستگی دارد :

  1. نوع خودرو
  2. نحوه رانندگی
  3. وضعیت مکانیکی موتور
  4. وضعیت آب و هوایی

چگونه روغن موتور را اضافه کنیم؟

از درجه ی روغنی که در دفترچه راهنمای ماشینتان درج شده پیروی کنید.  معمولا بین OW-20 تا ۵W-30 خواهد بود. می توانید آن را از تعمیرگاه ها یا مغازه های لوازم خودرو و نیز سوپرمارکت ها و سایر مغازه ها خریداری کنید.

برای افزودن روغن‌ خودرو ، درپوش پرکننده ی روغن را که معمولا در بالای موتور قرار دارد بر دارید. از آنجا که ریختن بیش از اندازه ی روغن برای موتور بد است باید اندکی روغن بریزید و زیاده روی نکنید. اول حدود نصف لیتر روغن بریزید.

با استفاده از قیف می‌توانید از پاشیدن روغن به اطراف جلوگیری کنید. چند دقیقه صبر کنید. اگر روغن هنوز پایین تر از سطح مینیموم است بقیه ی روغن را اضافه کنید. معمولا نیازی به بیش از یک لیتر روغن موتور، نخواهد بود مگر اینکه موتور ماشینتان نشتی یا روغن سوزی داشته باشد و یا مدت های زیادی روغن را چک نکرده باشید.

اما اگر نیازی به لیتر دوم بود  باز هم باید به آهستگی اضافه کنید. وقتی کارتان تمام شد درپوش پرکننده ی روغن را محکم ببندید.

چگونه بهترین روغن موتور را برای خودرو خود بخریم ؟

هچنین باید رنگ روغن موتور را هم چک کنید. روغن موتور خوب باید به رنگ قهوه ای یا سیاه باشد. اما اما شیری رنگ یا به رنگ روشن است به این معنی است که مایع خنک کننده به موتور نشت می کند.

به دقت به دنبال ذرات فلزی در روغن موتور بگردید چرا که وجود این ذرات به معنای این است که موتور از داخل آسیب دیده است. اگر هر کدام از اینها را دیدید ماشینتان را به تعمیرگاه ببرید تا مکانیک تشخیص دهد.اگر هم شک دارید که مایع خنک کننده به موتور نشت می کند، به امداد خودرو زنگ بزنید تا ماشینتان را یدک بکشد.

اگر همه چیز خوب است و مشکلی نیست، میله ی اندازه گیری روغن موتور را بار دیگر تمیز کنید و آن را به درون لوله قرار دهید و مطمئن شوید که کاملا سر جایش قرار گرفته است. در انتها کاپوت را پایین بدهید.

 

برای دریافت مشاوره رایگان و خرید روغن موتور و روغن خودروی مناسب میتوانید با شرکت بازرگانی رجال تماس بگیرید و از راهنمایی و تجربه ای مشاورین این شرکت بهره ببرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

error: Content is protected !!