تفاوت بین روغن هیدرولیک و موتور

تفاوت بین سیال هیدرولیک با روغن هیدرولیک
تفاوت بین سیال هیدرولیک با روغن هیدرولیک
اکتبر 30, 2022
دود آبی رنگ اگزوز
دود آبی رنگ اگزوز
دسامبر 18, 2022

تفاوت بین روغن هیدرولیک و موتور

تفاوت بین روغن هیدرولیک و موتور

تفاوت بین روغن هیدرولیک و موتور

تفاوت بین روغن هیدرولیک و روغن موتور و امکان جایگزین آنها با یکدیگر وجود دارد؟

 

تفاوت بین روغن هیدرولیک و روغن موتور : انواع روغن برای تجهیزات مختلف در بازار موجود است. در این مقاله ما به شما تفاوت های بین دو روغن هیدرولیک و روغن موتور را ارائه خواهیم داد و پاسخ این سئوال که آیا این دو روغن می توانند جایگزین یکدیگر شوند، داده خواهد شد.

ابتدا بهتر است در مورد این دو روغن بیشتر بدانیم.

روغن هیدرولیک

روغن هیدرولیک در واقع یک واسطه انتقال انرژی در تمامی سیستم های هیدرولیک است. آنها حاوی طیف گسترده ای از ترکیبات شیمیایی هستند. شامل روغن های پایه، فتالات ها، آدیپات ها، پلی آلکیلن گلیکول ها، بازدارنده های خوردگی، افزودنی های ضد فرسایش و غیره وظیفه روغن هیدرولیک فراتر از یک واسطه انتقال ساده نیرو است. هرچند هدف اصلی استفاده از روغن هیدرولیک انتقال انرژی هیدرولیک است، اما این روغن در سیستم هیدرولیک عملکردهای ثانویه نیز دارد شامل مواردی نظیر انتقال حرارت، حذف آلودگی، آب بندی و روانکاری.

تجهیزات هیدرولیک برای محافظت از قطعات داخلی از سایش و خوردگی نیاز به روغن کاری دارند. روغن هیدرولیک روانکاری کامل بین قطعات متحرک را فراهم می کند و این سیستم ها بدون خاصیت روانکاری روغن هیدرولیک به شدت ناکارآمد خواهند بود.

در روغن هیدرولیک ویژگی های خاصی وجود دارد که برخی از مهمترین آنها عبارتست از:

  • ویسکوزیته مناسب – این پارامتر خاصیت روانکاری روغن را تقویت می نماید و این خاصیت از آسیب هایی که احتمال دارد به سیستم هیدرولیک وارد گردد محافظت می کند.
  • شاخص ویسکوزیته بالا – باعث می گردد تغییر ات ویسکوزیته روغن در زمان تغییر دما کنترل شده باشد.
  • وجود بازدارنده های سایش – باعث کاهش سایش بین قطعات و افزایش عمر تجهیزات در تماس می گردد.

بیل مکانیکی، ترمزهای هیدرولیک، سیستم های فرمان برقی و گیربکس اتومات نمونه هایی از استفاده روغن هیدرولیک در سیستم هیدرولیک خودرو ها هستند.

روغن هیدرولیک

روغن هیدرولیک

روغن موتور

روغن موتور مخلوطی از روغن پایه و مواد افزودنی است که برای روانکاری قطعات موتور، کاهش اصطکاک و محافظت از موتور استفاده می شود. روغن های پایه 70 تا 90 درصد کل روغن موتور را تشکیل می دهند و از نفت خام تولید می شوند.

در همین حال، افزودنی‌ها 10 تا 30 درصد باقیمانده را تکمیل می‌کنند، و این مواد افزودنی می‌توانند شامل موارد زیر شوند:

  • پخش کننده ها که به محافظت از عملکرد موتور شما کمک می کند
  • مواد شوینده که از رسوب آلودگی ها جلوگیری می کند
  • افزودنی های ضد کف که از بروز مشکلات ناشی از تشکیل کف در روغن موتور جلوگیری می کند
  • بازدارنده های خوردگی که افزایش محافظت در برابر خوردگی قطعات فلزی را باعث می گردد
روغن موتور

روغن موتور

نتیجه:

با توجه به توضیحات فوق می توان گفت که هر چند که هر دو نوع روغن در واقع از اختلاط روغن پایه و مواد افزودنی ساخته می شوند ولی در ساخت هر یک از آنها از روغن پایه های با ویسکوزیته های متفاوت و همچنین از مواد افزودنی متفاوت و با ترکیب درصد های متفاوت استفاده می گردد.

و این تفاوت باعث می گردد که هر یک از این دو روغن بتوانند در شرایط عملیاتی و کار ی وظیفه خود را به نحو بهتری انجام دهند مثلا روغن موتور در شرایط دمایی موتور خودرو کار می کند و باید در مقابل ترکیبات شیمیایی ناشی از احتراق سوخت مقاوم باشد ولی روغن های هیدرولیک در شرایط معمولی دمای تجهیرات هیدرولیک کار می کند و از این روغن انتظار می رود کمترین میزان جذب آب را داشته باشد و در شرایط دمای معمولی و بدون تغییر ویسکوزیته در محدوده وسیع، کار انتقال انرژی را در سیستم هیدرولیک انجام دهد بنابر این چون مشخصات اصلی این دو نوع روغن مثل ویسکوزیته و مواد افزودنی بکار رفته در ساخت آنها با هم فرق می نماید، این دو روغن نمی توانند جایگزین یکدیگر شوند و در صورت استفاده به جای یکدیگر، قطعا به موتور خودرو و سیستم هیدرولیک آسیب خواهند رساند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

error: Content is protected !!