تفاوت بین روغن هیدرولیک و موتور
تفاوت بین روغن هیدرولیک و موتور
نوامبر 6, 2022
علت سفتی فرمان هیدرولیک
چرا فرمان هیدرولیک سفت می شود؟
ژانویه 31, 2023

دود آبی رنگ اگزوز

دود آبی رنگ اگزوز

دود آبی رنگ اگزوز

دود آبی رنگ اگزوز چه چیزی را هشدار می دهد؟

شاید دیده باشید در حال شتاب گرفتن ماشین جلویی شما، دودی آبی رنگ از لوله اگزوز آن بیرون می‌زند که خروج این دود نشان می دهد که وضعیت موتور آن ماشین اصلا نرمال نیست و این موضوعی است که باید آن را بسیار جدی گرفت. اما مشاهده دود آبی به چه معناست؟

معمولا دود خروجی از اگزوز خودرو به چند رنگ ممکن است خارج شود:

دود اگزوز رقیق سفید رنگ

مشاهده این دود در خروجی اگزوز طبیعی است و این دود در واقعا همان بخار آب است. معمولا اولین باری که ماشین را در هوای سرد روشن می کنید، متوجه آن خواهید شد. این دود زمانی مشاهده می شود که بخار آبی که در هوا وجود دارد به طور طبیعی روی سیستم اگزوز میعان نموده و جمع می شود و با روشن شدن موتور و گرم شدن موتور و مسیر اگزوز خودرو این رطوبت بصورت بخار یا دود رقیق سفید رنگ از اگزوز خارج می شود.

دود اگزوز غلیظ سفید خاکستری رنگ

شاهده این دود در خروجی اگزوز نرمال نیست. زمانیکه جریان ثابتی از دود غلیظ سفید خاکستری رنگ از اگزوز خودرو بیرون می‌آید می‌تواند به این معنی باشد که واشر سر سیلندر نشتی دارد. یا سر سیلندر خودرو ترک خورده است که یک مشکل بسیار جدی برای موتور محسوب می شود و باید به سرعت برطرف شوند تا منجر به هزینه های گزاف تعمیر موتور نگردد.

در این حالت، مایع خنک‌کننده جاری در اطراف محفظه‌ احتراق بیش از اندازه گرم می‌شود و نشت مایع خنک‌کننده و کاهش مقدار این مایع به راحتی می‌تواند منجر به گرمتر شدن بیش از حد موتور شود و این گرمای زیاد می‌تواند باعث آسیب جدی به موتور شود.

دود اگزوز سیاه رنگ

مشاهده خروج دود سیاه رنگ از اگزوز نرمال نیست و زمانی اتفاق می افتد که خودرو بیش از حد متعارف سوخت را مصرف می نماید و نیاز به تنظیم موتور دارد و این حالت ممکن است به دلیل کثیف شدن و گرفتگی فیلتر هوای خودرو، خرابی سیستم تزریق سوخت و یا مسدود شدن منیفولد باشد.

دود اگزوز آبی رنگ

اما مشاهده دود آبی رنگ در خروجی اگزوز خودرو نشانی است از این موضوع که روغن موتور با سوخت خودرو مخلوط شده است و در واقع بخشی از روغن موتور همراه با سوخت در حال سوختن است. این نشتی می‌تواند ناشی از مشکلات متعددی مانند نشتی آب‌بند سوپاپ ها، آسیب دیدن رینگ پیستون ها یا فرسودگی دیواره سیلندر باشد. که و لازم است در اسرع وقت علل آن بررسی و نسبت به رفع عیب موتور  اقدام شود.

دود آبی رنگ اگزوز

دود آبی رنگ اگزوز

از آنجا که سئوالات بسیاری در مورد خروج دود آبی رنگ از اگزوز خودرو وجود دارد، در ادامه توضیحات بیشتری در خصوص علل اصلی خروج این دود ارائه می شود.

علل اصلی خروج دود آبی از اگزوز خودرو را می توان به شرح زیر بیان کرد:   

شماره 1 – نشت روغن موتور از واشر سر سیلندر

ممکن است روغن موتور از واشر سر سیلندر نشت کرده و بر روی قسمت های داغ اگزوز و موتور  چکه کند و این نشت روغن و تماس آن با یک سطح داغ باعث می شود دودی آبی رنگ ظاهر شود و علاوه بر دود، بوی نامطبوع سوختگی روغن نیز به مشام خواهد رسید. متاسفانه وقتی واشر سر سیلندر خراب شده باشد، خود سر سیلندر موتور هم نیاز به تعمیر خواهد داشت، زیرا نشت روغن به این دلیل است که سر سیلندر آنقدر داغ شده که تاب بر داشته است و در نتیجه بین واشر و سرسیلندر فاصله افتاده و روغن از شکاف بین فاصله های ایجاد شده  نشت کرده است.

شماره 2 – مخلوط شدن روغن موتور با سوخت

آب بند ها و قطعاتی که رینگ های پیستون ها و سوپاپ های ماشین شما را آب بند می کند برای همیشه دوام نمی آورند. و اگر روغن موتور را در فواصل زمانی توصیه شده توسط سازنده خودرو تعویض ننمایید، کیفیت روغن موتور با طولانی شدن زمان تعویض آن افت کرده و با گذشت زمان روغن کارآیی خود جهت کاهش اصطکاک بین قطعات موتور را از دست خواهد داد و در نتیجه افزایش اصطکاک، گرمای بیشتری در موتور تولید می شود که باعث گرمتر شدن قطعات آب بند کننده شده و نهایتا این گرمای زیاد باعث خشک شدن و ترک خوردن آب بندها می گردد و با ترک خوردن آب بند ها روغن موتور با سوخت مخلوط شده و همراه با سوخت می سوزد و باعث ایجاد دود آبی رنگ می گردد. همچنین در صورت مشاهده دود آبی رنگ در هنگام کاهش سرعت خودرو این دود آبی رنگ به این معنی است که راهنماهای سوپاپ روی سرسیلندر آسیب دیده است.

شماره 3 – تمام شدن عمر مفید شمع های موتور

مشاهده دود آبی یا سیاه از اگزوز خودرو می تواند نشانه ایی از تمام شدن عمر مفید شمع‌های موتور هم باشد در این حالت خودرو در زمان استارت به خوبی روشن نمی شود واز طولانی تر شدن زمان روشن شدن موتور می توان به مشکل شمع های موتور پی برد.

لازم به ذکر است اگر زمانی دود آبی رنگ فقط پس از تعویض روغن  موتور ظاهر گردد، این دود نشانه ریختن روغن اضافه در محفظه روغن موتور می باشد و در این حالت تنها کافی است روغن اضافی را تخلیه کنید.

نتیجه: وجود دود در خروجی اگزوز خودرو می تواند نشانه ایی از وجود مشکل در برخی از اجزای موتور شامل شمع، واشر سرسیلندر، قطعات آب بند سوپاپ، رینگ پیستون ها یا فرسودگی دیواره سیلندر موتور خودرو باشد که توصیه می گردد جهت جلوگیری از افزایش هزینه های گزاف تعمیرات موتور هر چه سریعتر نسبت به تعمیر یا تعویض قطعات ذکر شده در یک تعمیرگاه معتبر اقدام نمود. 

سیستم نظردهی برای این مطلب توسط مدیریت بسته شده است.

error: Content is protected !!