آشنایی با روانکار وایت اویل

روغن های عملیات حرارتی در صنایع فلزی
روغن های عملیات حرارتی در صنایع فلزی
می 21, 2023
تاثیر سرعت سرد کنندگی روغن عملیات حرارتی بر سختی فولاد
سرعت سرد کنندگی روغن عملیات حرارتی
آگوست 19, 2023

آشنایی با روانکار وایت اویل

آشنایی با روانکار وایت اویل

آشنایی با روانکار وایت اویل

روانکار وایت اویل یا پارافین مایع، برای اولین بار، در قرن نوزدهم میلادی، توسط یک دانشمند آلمانی به نام کارل فون ریشنباخ کشف و برای اولین بار در دهه 1920 توسط شرکت Hastman -Tritch  به عنوان یک حلال استفاده شده و مدتی بعد هم این ماده به عنوان یک جایگزین برای سوخت ها و منجمله بنزین مورد توجه قرار گرفته است، اما در دهه 1930 به دلیل افزایش قیمت پارافین مایع، درخواست استفاده از آن به عنوان سوخت به میزان زیادی کاهش یافت ولی پس از خاتمه جنگ جهانی دوم، به دلیل افزایش نیاز به سوخت، مجددا استفاده از پارافین مایع به عنوان سوخت مطرح شده و استفاده از آن به عنوان یک سوخت جایگزین در کشورهایی مانند آمریکا و انگلستان افزایش یافت و در دهه 1960 به دلیل نیاز به حلال هایی برای تولید یک سری از مواد شیمیایی، استفاده از پارافین مایع به عنوان یک حلال برای تولید داروها، عطرها، رنگ ها و سایر مواد شیمیایی بیشتر مورد توجه قرار گرفت.

روانکار وایت اویل چه نوع روغنی است و چه مشخصاتی دارد؟

وایت اویل، همان پارافین مایع کاملا بی رنگ شده و شفاف می باشد. منشا این روغن مشتفات نفتی پارافینی است که پس از انجام مراحل مختلف پالایش، کاملا شفاف، بی رنگ و بدون بو و مزه شده است.

مهمترین مشخصات فنی و تکنیکال وایت اویل را می توان به شرح زیر بر شمرد:

  • خاصیت ضد آب داشته و نا محلول در آب و الکل سرد است و محلول در برخی مواد شیمیایی شامل الکل گرم، بنزن، اتر وکلروفرم
  • ویسکوزیته و فراریت به نسبت پایین دارد
  • نسبت به حلال ها، دمای جوش نسبتا بالایی دارد
  • نقطه انجماد پایینی دارد
  • هدایت حرارتی کمی دارد
  • در شرایط نرمال با سایر مواد و منجمله اکسیژن هوا واکنش نداشته و لذا مقاومت خوبی در مقابل پدیده اکسیداسیون دارد
  • سازگاری با پلیمر هایی از قبیل پلی استایرین و پی وی سی می باشد

لازم به ذکر است، به دلیل گستردگی استفاده از این روغن در صنایع مختلف، وایت اویل در محدوده وسیعی از ویسکوزیته و نقطه اشتعال تولید می گردد.

آشنایی با روانکار وایت اویل

آشنایی با روانکار وایت اویل

محدوده نقطه اشتعال رایج ترین انواع روغن های وایت اویل تولیدی (برحسب درجه سانتیگراد) عبارت است از:

220 – 210 – 200 – 195 – 180 – 160 –150 – 140 – 120 – 110 – 90  معمولا در محصولات بهداشتی و دارویی از وایت اویل سنگین تر و با نقطه اشتعال بالاتر استفاده می گردد و از نظر ویسکوزیته معمولا این روغن با ویسکوزیته از6 تا280 سانتی استوک (بر مبنای دمای 40 درجه سانتیگراد) تولید می شود.

کلا چند نوع روانکار وایت اویل در بازار وجود دارد و مصارف و کاربرد هر یک از انواع آن کجاست؟

در خصوص کاربرد این روغن، می توان گفت، وایت اویل در سه گرید اصلی تولید و مصرف می شود که تفاوت آنها در میزان خلوص و مقادیر مواد و عناصر مضری (مثل ترکیبات آروماتیک، سولفور و فلزات سنگینی از قبیل وانادیوم و سرب) است که برای سلامتی انسان ضرر دارند.

در ادامه این مقاله توضیحات بیشتری در مورد تفاوت انواع گریدهای وایت اویل، بر اساس تقسیم بندی فوق الذکر ارائه می شود:

گرید صنعتی

این گردید از روغن وایت اویل، مخصوص مصارف صنعتی بوده و بصورت گسترده در طیف وسیعی از صنایع مختلف غیر بهداشتی و غیر خوراکی کاربرد دارد که مهمترین موارد آن عبارتند از:

در صنایع نساجی و تولید الیاف مصنوعی، به عنوان روان کننده ماشین آلات نساجی و لازم به ذکر است، در خطوط تولید نخ و منسوجات بصورت مستقیم نیز از این روغن استفاده می گیرد.

  • در صنایع تولید آفت کش ها، به عنوان حلال
  • در صنایع تولید پاک کننده های صنعتی، به عنوان حلال
  • در صنایع تولید لاستیک ها، پلاستیک ها و پلیمرهایی از قبیل فوم های پلی استارین، به عنوان حلال و نرم کننده
  • در صنایع تولید مصنوعات چوبی و پارکت، به عنوان روغن محافظت کننده و براق کننده و نرم کننده
  • در صنایع چرم سازی و لاستیک سازی و کابل سازی، به عنوان نرم کننده چرم و لاستیک و پوشش پلیمری کابل ها
  • در صنایعی فلزی، به عنوان پوشش محافظ سطوح فلزی جهت جلوگیری از زنگ زدگی قطعات فلزی
  • در برخی سیستم های الکتریکی، به عنوان سیال خنک کننده

و لازم به ذکر است این روغن، در صنایع متعدد دیگری از قبیل صنایع شمع سازی، رزین سازی، رنگ سازی، کبریت سازی، چسب سازی، تولید جوهر و مداد شمعی نیز کاربرد دارد.

آشنایی با روانکار وایت اویل

آشنایی با روانکار وایت اویل

گرید غذایی و خوراکی، کشاورزی و دامپروری

این گرید از روغن وایت اویل در حد استانداردهای مواد غذایی و خوراکی تولید می شود و خلوص بالایی را دارا است و به همین جهت، مجوز استفاده در صنایع مرتبط با مواد خوراکی و غذایی، محصولات کشاورزی و دامپروری را دارد و مهمترین موارد مصرف آن عبارت است از:

در صنایع غذایی، به عنوان مثال از این روغن به صورت مستقیم در تولید فرآورده های غذایی و شیرینی پزی مثل خمیرها و به عنوان مکمل در آدامس های جویدنی و به عنوان پوشش روغنی کاغذ های روغنی و یا براق کننده آب نبات، استفاده می شود و بعلاوه از این روغن به عنوان روان کننده دستگاه های صنایع غذایی نیز استفاده می شود، همچنین، در صنعت بسته بندی محصولات غذایی مثلا پلمپ کردن درب ظروف مربا و کنسرو از این روغن مورد استفاده قرار می گردد.

در صنعت کشاورزی، به عنوان مثال در بسته بندی محصولات کشاورزی و دامی از این روغن به عنوان پوشش محافظ و نگهدارنده و یا براق کننده برای برخی از محصولات کشاورزی و دامی مثل سیب و تخم مرغ استفاده شده و از نفوذ آب و هوا به سطح آغشته به این روغن جلوگیری مینماید، در صنعت نگهداری از غلات از گرید خوراکی این روغن به عنوان مهارکننده و کنترل کننده گرد و غبار غلات کشاورزی در سیلو ها استفاده می شود و در صنعت فرآوری چغندر قند و تولید قند، به عنوان یک ماده ضد کف مورد استفاده قرار می گیرد. در صنعت کشاورزی با استفاده از وایت اویل و امولسیفایر های سازگار با این روغن، نوعی روغن محلول در آب تولید میگردد بنام روغن ولک که حدودا 80 درصد آن وایت اویل می باشد و استفاده از آن در صنعت کشاورزی جهت کنترل حشرات مکنده و جونده (مانند شته ها، فلس، حشرات آرد آلود و معدنچی برگ مرکبات) رایج است. لازم به ذکر است، هر چند که این روغن خود یک سم محسوب نمی گردد، اما قادر است با ایجاد یک لایه نازک و چسبنده روغنی بر روی بدن حشرات و آفات، موجب خفگی و نابودی آنها شود، همچنین اضافه کردن روغن ولک به سمومی که ترکیب آنها با روغن ولک، منع نشده است، قدرت چسبندگی سم را بیشتر کرده و بنابراین، سم به راحتی تبخیر نشده و با آبیاری و باران به راحتی از روی گیاه شسته نشده و هدر نمی رود. از وایت اویل به عنوان عامل آنتی کیک، ضد رطوبت و ضد گرد غبار برای کود های کشاورزی نیز استفاده می گردد.

گرید آرایشی، بهداشتی و دارویی (USP and NF grade)

این گرید از روغن وایت اویل، دارای بالاترین درجه خلوص بوده و در حد استانداردهای مواد دارویی تولید می شود.

در صنعت داروسازی، به عنوان مثال از روغن وایت اویل، جهت روانکاری دستگاه های خطوط تولید صنایع دارویی مورد استفاده قرار می گیرد. علاوه بر این از این روغن به صورت مستقیم در فورمولاسیون ساخت برخی مواد دارویی مثل ملین ها و برخی از محصولات آرایشی و بهداشتی از قبیل، صابون های حمام، روغن مخصوص بچه و نوزاد، وازلین و کرم ها، پمادها و لوسیون های مرطوب کننده و نرم کننده پوست و رفع اگزما و راش پوستی، محصولات محافظ مو، ضد آفتاب ها و پاک کننده های محصولات آرایشی، روغنهای ماساژ، فیزیوتراپی، پارافین تراپی، برنزه کاری پوست، استفاده می گردد. همچنین از این گرید روغن وایت اویل، در فرآیند تولید آنتی بیوتیک هایی از خانواده پنی سیلین استفاده می شود و لازم به ذکر است که از این گرید جهت روانکاری دستگاه های خطوط تولید صنایع دارویی و آرایشی و بهداشتی نیز استفاده می گردد.

توضیحات تکمیلی در خصوص استفاده از وایت اویل در صنعت نساجی

با توجه به اینکه از وایت اویل و مشتقات آن، در صنعت نساجی در حجم و مقادیر زیادی استفاده می شود، لذا در این قسمت از مقاله بیشتر به موارد استفاده از وایت اویل و مشتقات ساخته شده از آن می پردازیم. لازم به ذکر است، در صنعت نساجی هم از روغن هایی با پایه نفتی یا مینرال و هم از روغن های با پایه سینتتیک استفاده می گردد و وایت اویل و مشتقات ساخته شده از آن، تنها یکی از انواع روغن های با پایه مینرال مورد استفاده در این صنعت می باشند. در خطوط تولید صنایع نساجی، از وایت اویل هم به صورت خالص و هم از مشتقات ساخته شده از آن به صورت روغن های ترکیبی حاوی یک سری از مواد افزودنی، استفاده می شود و در این حالت، روغن های ترکیبی ساخته شده، نام های خاص خود را دارند. به عنوان مثال، دو نوع از روغنهای ویژه صنعت نساجی که برخی از انواع آنها با استفاده از روغن پایه وایت اویل تولید می شوند عبارتند از، روغن بافت Knitting oil)) و روغن استرچ (Strech oil).

برخی از مهمترین مواد افزودنی که جهت ساخت روغن های ویژه نساجی به وایت اویل اضافه می گردند عبارتند از، امولسیفایرها، مواد ضد خوردگی، ضد اکسیداسیون، ضد سایش، مواد آنتی استاتیک، آنتی اسپلش و مواد ضد کف و در واقع با اضافه نمودن امولسیفایرها به وایت اویل، این امکان فراهم می شود که روغن های نساجی از روی منسوجات به راحتی و به سرعت پاک شوند، بدون آنکه لکه ایی از روغن روی منسوجات باقی بماند.

روانکار وایت اویل

روانکار وایت اویل

مزیت استفاده از وایت اویل در مقایسه با روغن های گیاهی چیست؟

در مقایسه با وایت اویل، روغن های گیاهی به نسبت گرانتر هستند و اگر تصفیه و خالص سازی نشوند، غالبا بو و طعم خاص خود را دارند، همچنین این روغن ها نسبت به وایت اویل، پایداری کمتری داشته و زودتر فاسد می شوند، درصورتیکه وایت اویل نه بو دارد و نه طعم دارد و پایداری و مقاومت آن در مقابل حرارت، تخریب و فاسد شدن به مراتب بیشتر است.

شرایط حمل و نگهداری و کار با وایت اویل به صورت ایمن

با توجه به اینکه وایت اویل ماده ایی آتش گیر است، در زمان کار، حمل و انبار ظروف وایت اویل، توجه به موارد ایمنی، مهم می باشد و لذا توصیه می گردد:

  • ظروف حاوی وایت اویل در محلی سرپوشیده به دور از نور مستقیم خورشید و ریزش باران نگهداری شود.
  • پیش بینی لازم صورت پذیرد تا ظروف حاوی وایت اویل در مجاورت شعله مستقیم قرار نگیرند.
  • از انبار نمودن ظروف حاوی وایت اویل، درمجاورت مواد اکسید کننده قوی و خصوصا کپسول های اکسیژن، خودداری گردد.
  • در زمان چیدمان طبقاتی ظروف وایت اویل بر روی یکدیگر، بیش از سه ظرف بر روی هم قرارداده نشود.
  • در صورت بلعیدن وایت اویل، فوراً به پزشک مراجعه شود زیرا بلعیده شدن مقادیر زیاد این ماده می‌تواند برای سلامتی مضر باشد.

اطلاعات ایمنی و کد های بین المللی مربوط به وایت اویل عبارتند از:

Hazads Codes Xi,N
Risk Statements  36-51/53
Safety Statement   26-61
RTECS PY8047000

خطرات زیست محیطی و بهداشتی استفاده از وایت اویل:

وایت اویل هرچند که ماده ایی سودمند و پر مصرف در صنایع مختلف می باشد ولی به هر حال لازم است مصرف آن با توجه به خطرات زیست محیطی این ماده، کنترل شده باشد که در ادامه این مقاله، به برخی موارد زیست محیطی مربوطه اشاره می گردد:

  • آلوده شدن خاک و آب: وایت اویل می‌تواند به آب و خاک نفوذ نموده و در صورتی که به طور نامناسب و در حجم زیاد پخش شود، می‌تواند منجر به آلودگی خاک و آب گردد.
  • ایجاد تغییرات اقلیمی: سوزاندن وایت اویل بعنوان یک سوخت، می تواند باعث افزایش گاز‌ های گلخانه‌ای شده و منجر به سرعت بخشیدن تغییرات اقلیمی گردد .
  • آسیب به حیات حیوانات: ماهیان، پرندگان و کلا حیوانات، به عنوان جزئی از محبط زیست و زنجیره غذایی بشر ممکن است به تدریج با وایت اویل آلوده شده و به طور مستقیم یا غیرمستقیم آسیب دیده و حتی این آلودگی می تواند به مرگ انها منجر گردد.
  • آسیب به سلامتی انسان: در صورتیکه، وایت اویل، به درستی و به اندازه کافی خالص سازی و پالایش نشود  استفاده از آن، می‌تواند به صورت جدی سلامتی انسان‌ها را تهدید نموده و باعث بیماری‌های ریه، عفونت‌های پوستی و سرطان گردد.
  • تهدید حیات گیاهان: وجود مقادیر زیاد وایت اویل در یک منطقه، می‌تواند باعث آلودگی گیاهان منطقه شده و رشد آن‌ها را کند کرده و حتی باعث نابودی آن‌ها شود و در صورتیکه گیاهان مذکور جزیی از زنجیره غذایی انسان ها باشد، خطر استفاده از این گیاهان آلوده شده، میتواند متوجه حیات انسان ها گردد.

 سخن پایانی:    

با توجه به گستردگی انواع روغن های ساخته شده با پایه وایت اویل و یا پارافین مایع و تنوع مصرف این روغن، کارشناسان واحد فروش شرکت بازرگانی رجال در خدمت شما خواهند بود تا بهترین نوع این روغن، از برندهای بتیس یا بهران و یا سایر برندهای معتبر را برای شما انتخاب و تامین نموده و در صورت وجود هر گونه سئوالی در موارد فنی و بازرگانی مربوطه، آماده پاسخگویی و ارائه خدمات مشاوره های فنی و بازرگانی می باشند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

error: Content is protected !!