سودای صعود در بازار روانکارها
سودای صعود در بازار روانکارها
فوریه 20, 2021
انواع مواد افزودنی موجود در روغن موتور
انواع مواد افزودنی موجود در روغن موتور
مارس 3, 2021

انواع روغن صنعتی

انواع روغن صنعتی

انواع روغن صنعتی

انواع روغن های صنعتی

روغن های صنعتی انواع گوناگونی دارند که در ادامه برخی از مهمترین آن ها را معرفی می نماییم ولی در ابتدا بهتر است بدانیم روغن صنعتی چیست و از چه زمانی استفاده از روغن در امور فنی مطرح بوده است؟

روغن های صنعتی بخش از روانکارها هستند. روانکارها یا روان کننده ها هزاران سال است که توسط بشر مورد استفاده قرار می گیرند به عنوان مثال شواهدی در دست میباشد که از صابون های کلسیم در محور ارابه های مربوط به سال 1400 قبل از میلاد استفاده میشده است، همچنین در برخی از منابع تاریخی آمده است که در زمان ساخت اهرام در مصر باستان، بر روی سنگ ها نوعی ماده روغنی شکل می ریختند تا بتوانند به به راحتی آنها را انتقال دهند. همچنین در دوره های بعدی تاریخ تمدن انسان از روان کننده هایی بر پایه ی روغن های گیاهی از قبیل روغن کلزا و روغن های حیوانی استفاده میشده است و در طی انقلاب صنعتی و اختراع ماشین آلات ساخته شده از قطعات فلزی، استفاده از روغن های صنعتی سرعت بیشتری گرفت و با کشف نفت خام روغن های صنعتی اولیه از نفت استخراج و به جای روغن های با پایه گیاهی و حیوانی استفاده شدند.

درباره انواع روغن های صنعتی

روغن های صنعتی بخشی از طیف وسیعی از محصولات صنعتی تحت عنوان روانکارها می باشند و به طور کلی میتوان گفت روغن صنعتی به انواعی از روغن اطلاق میگردد که مصارف صنعتی دارند و لازم به ذکر است که این روغن ها بر حسب کاربردشان، خواص فیزیکی و شیمیایی متفاوتی دارند. این مقاله به معرفی برخی از مهمترین انواع روغن های صنعتی مورد نیاز صنایع می پردازد.

روغن دنده صنعتی

روغن دنده این روغن مخصوص استفاده در گیربکس ها یا جعبه دنده های صنعتی تولید میگردد و از آن در جعبه دنده انواع دستگاه های صنعتی در صنایعی از قبیل فولاد، سیمان، لاستیک، کاغذ و صنایع نیروگاهی استفاده می شود.

انواع روغن صنعتی

انواع روغن صنعتی

روغن هیدرولیک

این روغن با پایداری بالا جهت استفاده در سیستم های هیدرولیک در صنایع مختلف فرموله شده است.

روغن ترانسفورماتور

این روغن دارای خاصیت عایق الکتریکی قوی بوده و در ترانسفورماتورها از آن استفاده میگردد.

روغن توربین

این روغن، یکی از انواع روغن های صنعتی حساس و از خانواده روغن های هیدرولیک میباشد است که مخصوص استفاده در توربین های گاز، آب و بخار ساخته میشود و دارای خاصیت جداپذیری عالی هوا و آب از روغن میباشد.

انواع روغن صنعتی

انواع روغن صنعتی

روغن های حل شونده مخصوص عملیات فلزکاری

این روغن یکی از انواع روغن های صنعتی است که در آب محلول است و به راحتی با آب تشکیل امولسیون شیری رنگ میدهد و علاوه بر روان کاری، موجب خنک کردن سطوح در تماس می گردد، از این روغن در عملیات فلزکاری مختلف نظیر ماشینکاری، سوراخکاری، مته کاری، برشکاری، تراشکاری، فرزکاری کاربرد فراوان دارد.

روغن صنایع نساجی

این روغن ها با خواص روانکاری و خنک کنندگی بالا، از ایجاد الکتریسیته ساکن در ماشین آلات صنایع نساجی پیشگیری نموده و در روانکاری سوزن ماشین های گردباف، دوخت اتوماتیک، کشش الیاف و تولید منسوجات کاربرد فراوان دارد، همچنین این روغن باید دارای قابلیت شستشو پذیری بسیار خوب با آب باشد و بدون ایجاد هیچ گونه لکی بر روی پارچه های پنبه ای و مصنوعی، عملیات دوخت را میسر نماید.

روغن کمپرسور

این روغن با خواصی از قبیل، مقاومت بالا در برابر اکسیداسیون، ضد زنگ زدگی، ضد خورندگی، ضد سایش، با شاخص گرانروی بالا و در انواع کمپرسورها شامل کمپرسورهای داراری سیلندرهای پیستونی رفت و برگشتی، کمپرسورهای اسکرو و کمپرسورهای برودتی مورد استفاده قرار می گیرد.

روغن دیزل ژنراتور

یک دیزل ژنراتور از دو قسمت تشکیل شده است، یک قسمت از این دستگاه یک موتور دیزلی است و قسمت دیگر آن تجهیزاتی است که با استفاده از انرژی تولید شده در موتور دیزلی، تولید برق می نماید. موتور دیزلی این دستگاه مثل سایر موتورهای دیزلی به روغن موتور نیاز دارد و روغن مورد نیاز برای این موتور به نام روغن دیزل ژنراتور شناخته میشود.

انواع روغن صنعتی

انواع روغن صنعتی

روغن های چند منظوره ماشین آلات کشاورزی

این روغن ها دارای خواص ویژه ایی شامل پایداری عالی، ضد سایش، ضد زنگ و خوردگی و با شاخص گرانروی بالا و نقطه ریزش پایین میباشند و به عنوان روغن موتور و همزمان روغن جعبه دنده انواع تراکتور، کمباین و سایر ماشین آلات کشاورزی مورد استفاده قرار می گیرند.

انواع روغن صنعتی

انواع روغن صنعتی

روغن محافظ

این روغن به دلیل دارا بودن خاصیت چسبندگی به سطوح فلزی قادر است یک لایه محافظ بر روی این سطوح ایجاد نماید و با تشکیل این لایه سطوح فلزی در برابر خورندگی و زنگ زدگی محافظت میگردد. از این روغن بیشتر جهت محافظت از قطعات فلزی در انبار و در زمان حمل و نقل قطعات فلزی استفاده میگردد، خصوصا در زمان حمل دریایی و در زمان انبارش قطعات در انبارهایی که در شرایط آب و هوای شرجی هوا قرار دارند.

روغن انتقال حرارت

از این روغن، همانطور که از اسم آن پیداست، جهت انتقال حرارت از یک مرکز حرارتی به تجهیزات در صنایع مختلف استفاده میشود و چون از این روغن در دمای بالا استفاده میشود باید ویسکوزیته پایین و مقاومت خوبی در برابر حرارت و اکسیداسیون داشته باشد.

برای دریافت مشاوره رایگان و خرید انواع روغن های صنعتی مناسب میتوانید با شرکت بازرگانی رجال تماس گرفته و از راهنمایی و خدمات مشاوره کارشناسان این شرکت بهره ببرید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

error: Content is protected !!