انواع مواد افزودنی موجود در روغن موتور

انواع روغن صنعتی
انواع روغن صنعتی
فوریه 24, 2021
ضرورت استفاده از ضد یخ و چگونگی استفاده و نحوه تعویض آن
ضرورت استفاده از ضد یخ و چگونگی استفاده
مارس 10, 2021

انواع مواد افزودنی موجود در روغن موتور

انواع مواد افزودنی موجود در روغن موتور

انواع مواد افزودنی موجود در روغن موتور

انواع مواد افزودنی موجود در روغن موتور

افزودنی موجود در روغن موتور: روغن پایه بکار رفته در ساخت روغن های صنعتی و روغن موتور به تنهایی از قابلیت های کافی در برابر تغییرات دمایی شدید و فشارها و عوامل خورنده برخوردار نیست؛ بنابراین تولید کنندگان روغن های صنعتی و روغن موتور از مواد دیگری تحت عنوان مواد افزودنی، کمک می‌گیرند تا ثبات کیفیت و کارکرد روغنها را بهبود داده و طول عمر روغن را افزایش دهند.

برخی از مهمترین مواد افزودنی بکار گرفته شده در فرمولاسیون ساخت روغن های موتور عبارتند از:

1- پاک کننده ها

این مواد با هدف تمیز نگه داشتن قطعاتی از موتور که در تماس با روغن هستند بکار گرفته میشوند.  استفاده از این مواد باعث میگردد آلودگی ها و انواع کثیفی‌ها، در درون روغن موتور معلق بمانند و رسوب نکنند و سپس توسط فیلتر روغن گرفته شوند و در نتیجه آلودگی ها بر روی قطعات موتور رسوب نکرده و عملکرد قطعات موتور را تحت تاثیر قرار نخواهد گرفت.

2- مواد افزایش دهنده میزان تحمل فشار

استفاده از این مواد در فرمولاسیون ساخت روغن موتور باعث میگردد، روغن مابین قطعات فلزی در تماس با یکدیگر، توانایی تحمل فشارهای بیشتری را داشته باشد و در زمان اعمال فشارهای بالاتر روغن از بین قطعات فلزی در تماس با هم، فرار نکند.

انواع مواد افزودنی موجود در روغن موتور

انواع مواد افزودنی موجود در روغن موتور

3 – مواد ضد خوردگی

همانطور که از اسم این ماده افزودنی مشخص است؛ این ماده، مانع از خوردگی قطعات موتور در معرض تماس با عوامل خورنده مانند گازهای اسیدی تولید شده در محفظه موتور و یا مواد اسیدی تشکیل شده ناشی از تخریب روغن موتور، می‌شود.

4- مواد ضد سایش

این مواد افزودنی به صورت یک لایه محافظ بر روی سطوح قطعات موتور می‌نشینند تا مانع تماس مستقیم فلز با فلز شده و قدرت روانکاری روغن را افزایش میدهند.

5- مواد آنتی اکسیدان

آنتی اکسیدان ها نقش بسیار مهمی در افزایش عمر روغن موتور دارند، بدون وجود این مواد، روغن در تماس با هوا اکسید شده و بخشی از روغن که تخریب شده است، به لجن تبدیل می گردد و با تشکیل لجن در محفظه روغن علاوه بر کثیفی روغن، موجبات خورندگی قطعات موتور نیز فراهم می شود.

6- ماده کنترل کننده ویسکوزیته یا گرانروی روغن

در دماهای بالا و یا در دماهای پایین، ویسکوزیته روغن تغییر می یابد و این تغییر در ویسکوزیته روغن برای موتور خودرو ها پدیده مطلوبی نیست لذا، از مواد افزودنی خاصی کمک گرفته میشود تا ثبات ویسکوزیته روغنها در زمان تغییر دمایی شدید بهبود داده شود.

با توجه به اینکه نوع مواد افزودنی بکار گرفته شده در ساخت روغن موتور به نوع روغن پایه آن بستگی دارد، بهتر است در مورد انواع روغن موتور بر حسب روغن پایه آنها نیز توضیحاتی داده شود که در ادامه این مقاله به این موضوع پرداخته شده است.

انواع مواد افزودنی موجود در روغن موتور

انواع مواد افزودنی موجود در روغن موتور

انواع روغن موتور خودرو

در این بخش، انواع روغن موتور را از لحاظ ویژگی‌های روغن پایه بکار رفته در ساخت آنها، مورد بررسی قرار می‌دهیم.

انواع روغن خودرو را از نظر روغن پایه استفاده شده در ساخت آنها میتوان به سه دسته تقسیم نمود:

1. روغن موتور مینرال

این نوع روغن موتور از روغن پایه ایی ساخته شده است که بصورت طبیعی در نفت خام وجود دارد و در پالایشگاه ها از نفت خام استخراج میگردد.

2. روغن موتور سنتتیک

این نوع روغن از روغن پایه ایی ساخته میشود که در طبیعت بصورت طبیعی وجود ندارد و در پتروشیمی ها طی یک سری فرآیندهای شیمیایی بصورت مصنوعی سنتز و تولید میشوند.  این روغن ها کیفیت بالاتری از نوع مینرال دارند ولی گرانتر هستند.

3. روغن موتور نیمه سنتتیک

این روغن در واقع ترکیبی از روغن سنتتیک و روغن مینرال است.  علت تولید این دسته از روغن این بوده است که روغنی با قیمت مناسب و کیفیتی نزدیک به روغن سنتتیک عرضه شود.

لازم به ذکر است، در برخی خودروهای جدید، توصیه میگردد، قبل از ریختن روغن نو در خودرو با استفاده از یک روغن تمیز کننده به نام روغن فلاشینگ ،ابتدا مسیر گردش روغن موتور با استفاده از روغن فلاشینگ تمیز شده و اجازه داده شود برای حدود 10 دقیقه موتور بصورت درجا کار نماید تا فرایند تمیز شدن مسیر روغن در خودرو تکمیل شده و سپس روغن موتور نو، درون خودرو ریخته شود.

انواع مواد افزودنی موجود در روغن موتور

انواع مواد افزودنی موجود در روغن موتور

انتخاب مناسب ترین روغن برای خودرو

نخستین کاری که برای انتخاب روغن مناسب برای یک خودرو باید انجام داده شود، مراجعه به دفترچه راهنمای خودرو است. خودروسازان معمولا در دفترچه راهنمای خودرو، بهترین روغن سازگار با محصول خود را معرفی می‌کنند.  در شرایطی که اطلاعات کافی در مورد روغن مناسب برای یک خودرو در دسترس نباشد، توصیه میگردد با یک کارشناس روغن های صنعتی مشورت گردد.

نکته مهمی که باید در نظر داشته باشید، این است که اگر توصیه خودروساز استفاده از روغن نوع سنتتیک است؛ هرگز از انواع دیگر روغن معدنی یا نیمه سنتتیک، استفاده نکنید زیرا امکان آسیب رسیدن جدی به موتور خودرو وجود دارد و برعکس آن، زمانی که پیشنهاد کمپانی سازنده خودرو، روغن نوع مینرال است؛ استفاده از انواع دیگر روغن توصیه نمی گردد.

اهمیت تعویض روغن موتور

معمولا توصیه میگردد، به صورت مرتب، روغن خودروها تعویض شود.  زیرا روغن موتور، پس از مدتی به دلیل انواع آلودگی‌ها که در اثر طی شدن طول عمر روغن به وجود آمده‌اند؛ نه تنها خاصیت خود را از بابت روان‌سازی از دست می‌دهد، بلکه با تشکیل آلودگی ها در درون روغن خودرو، به قطعات موتور نیز آسیب می‌رسد، لذا توصیه میگردد با مشورت با کارشناسان روغن و توجه به توصیه های شرکت سازنده خودرو، نسبت به تعویض روغن موتور در زمان مناسب اقدام گردد.

جهت دریافت خدمات مشاوره و خرید انواع روغن موتور مناسب همواره می توانید با شرکت بازرگانی رجال تماس گرفته و از راهنمایی و خدمات مشورتی کارشناسان این شرکت بهره ببرید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

error: Content is protected !!