روغن خودروی و صنعتی چیست؟

چالش بزرگ در بازار جهانی گریس
چالش بزرگ در بازار جهانی گریس
جولای 5, 2020
تولید روغن موتور
تولید روغن موتور
جولای 13, 2020

روغن خودروی و صنعتی چیست؟

روغن خودروی و صنعتی چیست؟

روغن خودروی و صنعتی چیست؟

روغن مایعی است که برای جلوگیری اصطکاک مستقیم دو سطح فلزی که باعث ایجاد حرارت و سائیدگی و در نتیجه پائین آوردن عمر قطعات فلزی متحرک می شود ضروری می باشد.

روغن علاوه بر انجام وظیفه فوق کارهای دیگری نیز در موتور باید انجام دهد و برای انجام این کار ها باید ئارای ترکیبات مشخصی باشد.

  • مواد ضد اکسیداسیون

مواد ضد اکسیداسیون در روغن عبارتند از: فسفر- روی

  • مواد پاک کننده

این مواد شامل املاح اسیدهای باریم و کلسیم می باشد مواد  رسوبات تشکیل شده را بصورت ذرات معلق در روغن نگهمیدارد تا از ته نشین شدن آنها در قسمتهای مختلفه موتور جلوگیری کند.

  • مواد نگهدارنده میزان غلظت

این مواد شامل پلی مرهای زنجیر دراز و نسبت به ملکولهای روغن خیلی بزرگ می باشد و در درجه پایین تقریبا بصورت کلروئید در روغن پراکنده می شوند هر چه حرارت روغن بالا رود با حل شدن تعداد بیشتر از انها غلظت روغن نیز که در نتیجه حرارت پایین آمده افزایش میابد و اثر حرارت را تاحدی خنثی می سازد.

  • مواد ضد کف

این مواد پلی مرهای سیلیکون می باشند که از کف کردن روغن در موتور جلوگیری می کند.

خواص عمومی روغن بطور خلاصه:

خواص عمومی روغن بطور کلی عبارتند از سیال بودن، مقاوم بودن، خاصیت پا کنندگی، خاصیت ضد خوردگی و خاصیت جلوگیری از تغییرات غلظت.

معمولا روغن موتور در مقابل فشار و حرارت که در حوژه عمل موجود می باشد باید مقاومت کند و خاصیت روغنکاری خود را حفظ کند زیرا روغن با وجود دارا بودن مقاومت کافی در مقابل اکسیده شدن مواد مختلفی را از جمله گرد و غبار و غیره در خود حل می کند و یا بصورت معلق نگهمیدارد بنابراین تعویض روغن در زمانهای معینی اجتناب ناپذیر خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

error: Content is protected !!