برای آسانسور ها چه روغنی مناسب هست؟

تاثیر سرعت سرد کنندگی روغن عملیات حرارتی بر سختی فولاد
سرعت سرد کنندگی روغن عملیات حرارتی
آگوست 19, 2023
سرد کنندگی روغن های عملیات حرارتی
کیفیت سرد کنندگی روغن های عملیات حرارتی نو و کارکرده
سپتامبر 26, 2023

برای آسانسور ها چه روغنی مناسب هست؟

روغن آسانسور

روغن آسانسور

آسانسورها، چه از نوع باری آن که در کارخانه ها و فروشگاه های بزرگ از آنها استفاده می گردد و چه از نوع نفر بر ساختمانی که در ساختمان های مسکونی از آنها استفاده می گردد، دارای قسمت هایی هستند که به صورت مستمر به روانکاری نیاز دارند.

از جمله مهمترین قسمت هایی از آسانسورها که به روانکار نیاز دارند، می توان به گیربکس ها و سیستم های هیدرولیک، ریل ها و سیم بکسل های آسانسورها اشاره نمود و لازم به ذکر است که در هر قسمتی از آسانسورها باید از روانکار مناسب برای همان قسمت استفاده شود و نباید تنها از یک روغن که به نام روغن آسانسور یا روغن سرویس آسانسور خریداری می شود برای تمام قسمت های آسانسورها استفاده گردد.

در ادامه این مقاله در خصوص روانکارهای مصرفی در آسانسورها، توضیحات بیشتری ارائه می گردد.

بصورت کلی، روانکارهای مصرفی در آسانسورها را می توان به شرح زیر معرفی نمود:

  • اگر موتور و سیستم رانش و محرکه آسانسور از نوع گیربکس دار باشد، این گیربکس نیاز به روغن دنده یا روغن گیربکس مناسب خواهد داشت و اصطلاحا این نوع از آسانسورها را آسانسور کششی می نامند.
  • اگر موتور و سیستم رانش آسانسور از نوع هیدرولیکی باشد این سیستم هیدرولیک و کل سیستم های هیدرولیک بکار گرفته شده در آسانسورها، نیاز به روغن صنعتی هیدرولیک مناسب دارند و اصطلاحا این نوع از آسانسورها را آسانسور هیدرولیکی می نامند.
  • ریل های راهنما در آسانسورها نیاز به روان کاری مستمر با استفاده از روغن ویژه ریل راهنمای آسانسور دارند.
  • سیم بگسل های آسانسورها نیاز به روغن کاری مستمر با استفاده از روغن ویژه سیم بگسل آسانسور دارند. 

 

روغن آسانسور

روغن آسانسور

اکنون در این قسمت از مقاله توضیحات بیشتری در مورد هر یک از روانکار های اشاره شده در بالا ارائه می گردد:

روغن دنده یا روغن گیربکس آسانسورها

روغن دنده یا روغن گیربکس آسانسورهای کششی، یکی از پرمصرف ترین روغن‌های مصرفی در آسانسور ها است و می توان گفت کیفیت و دوام آنها در عملکرد آسانسورهای گیربکس دار نقش مهمی دارد. به دلیل برخی مزایای استفاده از موتور گیربکس دار بعنوان قوه محرکه و رانش آسانسور، استفاده از این مجموعه رانش در ایران هنوز هم متداول‌تر از سایر انواع سیستم های محرکه و رانش آسانسورها است و همزمان با توجه به قدرت گیربکس مورد نیاز برای هرنوع از آسانسور، مهم هست که به انتخاب روغن مناسب برای گیربکس آسانسور نیز توجه لازم مبذول گردد.

اصلی‌ترین وظایف روغن دنده یا روغن گیربکس آسانسورها را می توان به شرح زیر بیان نمود:

  • کاهش اصطکاک و سرو صدای ناشی از اصطکاک چرخدنده ها و قطعات متحرک گیربکس
  • انتقال گرمای ناشی از تماس و اصطکاک قطعات در تماس با یکدیگر در گیربکس آسانسور
  • پیشگیری از زنگ زدن اجزای داخل گیربکس آسانسور
  • تعلیق ذرات فلزی حاصل از سایش چرخدنده ها و قطعات متحرک در تماس با یکدیگردر گیربکس
  • کاهش مصرف انرژی

در زمان انتخاب روغن دنده مناسب برای گیربکس آسانسور، نوع چرخ‌ دنده‌ بکار گرفته شده در گیربکس آسانسور ها اهمیت دارد و به همین جهت در این قسمت توضیحاتی مختصری در مورد انواع چرخدنده ها ارائه می گردد.

روغن آسانسور

روغن آسانسور

گیربکس ها را از نقطه نظر سایز چرخ دنده های آنها بصورت کلی می توان به دو دسته تقسیم نمود:

  1. گیربکس با چرخ‌دنده کوچک
  2. گیربکس با چرخ دنده درشت و بزرگ

زمانیکه گیربکس آسانسور کوچک باشد، طبعا دارای چرخ ‌دنده‌های کوچک نیز خواهد بود و در این حالت توصیه می شود از روغنی استفاده شود که غلظت کمتری داشته باشد و استفاده از روغنی با غلظت کمتر در این نوع از گیربکس باعث می شود تا در مجموع عملکرد گیربکس بهتر باشد و زمانیکه گیربکس مربوط به یک آسانسور بزرگ باشد و آسانسور باید بار و فشار بیشتری را تحمل نماید، معمولا از چرخ دنده های بزرگتر و درشت تری درگیربکس آسانسور استفاده می شود و در این حالت توصیه می گردد از روغنی استفاده شود که غلظت بیشتری داشته باشد و کلا می توان گفت هرچه روغن دنده از غلظت بیشتری برخوردار باشد می تواند فشار بیشتری را تحمل نماید.

چطور می توان فهمید که زمان تعویض روغن دنده یا روغن گیربکس آسانسور فرا رسیده است؟

بهترین مرجع جهت مشخص نمودن زمان تعویض روغن گیربکس آسانسور، بروشور و اطلاعات فنی ارائه شده توسط سازنده آسانسور یا گیربکس آسانسور می باشد. اغلب سازندگان آسانسور زمان تعویض روغن گیربکس آسانسور را هر دو سال یکبار نسبت به زمان نصب اولیه و یا آخرین زمان تعویض روغن گیربکس بیان می نمایند، اما با توجه به شرایط آب و هوایی هر منطقه ایی این زمان می تواند متفاوت باشد.

بر اساس تحقیقات میدانی انجام شده و تجارب بدست آمده، در صورتیکه دمای کارکرد گیربکس به 85 درجه سانتیگراد رسیده و گرد غبار در منطقه زیاد باشد توصیه می گردد روغن گیربکس آسانسور هر 20 ماه یک بار تعویض شود و در شرایط بدتر آب و هوایی، حتی ممکن است این زمان کوتاهتر هم بشود.

روغن آسانسور

روغن آسانسور

چه مواردی می تواند علامت نشان دهنده خرابی روغن دنده یا روغن گیربکس آسانسور باشد؟

برخی از مهمترین نشانه هایی که مشخص می نماید روغن گیربکس آسانسور دیگر از کیفیت لازم برخوردار نیست و نیاز به تعویض دارد عبارتند از:

  • مشاهده مواد خمیری و لجنی شکل شدن در روغن
  • مشاهده ذرات پودر شده در روغن که می تواند ناشی از سایش سطوح چرخ دنده های فلزی گیربکس باشد
  • مشاهده کف در روغن که می تواند ناشی از نفوذ رطوبت هوا در روغن باشد
  • استشمام بوی نامطبوع از روغن که می تواند ناشی از تخریب بیولوژیکی روغن باشد

لازم است مجددا بر این موضوع تاکید ‌گردد که تشخیص خرابی روغن گیربکس آسانسور باید توسط سرویسکار ماهر آسانسورو در طی سرویس‌های دوره ای آسانسور انجام ‌شود.

روغن دنده مناسب برای گیربکس آسانسور را چگونه می توان انتخاب نمود؟

در صورتیکه سیستم رانش و محرکه آسانسور از نوع موتور گیربکسی باشد، تشخیص بهترین روغن آسانسور مناسب برای گیربکس آن از روی پلاک نصب شده بر روی گیربکس آسانسور امکان پذیر است و اطلاعات درج شده روی این پلاک معمولا شامل ظرفیت و میزان روغن مورد نیاز برای آن است، همچنین ویسکوزیته روغن دنده مناسب نیز معمولا بر روی این پلاک ثبت شده است، بنابراین توصیه می شود برای انتخاب بهترین روغن گیربکس آسانسور به پلاک نصب شده روی این گیربکس توجه گردد و با کارشناسان شرکت سازنده گیربکس در این مورد مشورت گردد.

روش دیگر برای انتخاب بهترین روغن دنده مناسب برای گیربکس آسانسور، مشورت با تعمیرکاران آسانسور و عمل نمودن به توصیه‌های تعمیرکاران و سرویسکاران آسانسور است، زیرا این افراد با تجربه ایی که دارند علاوه بر تعیین بهترین زمان برای تعویض روغن گیربکس آسانسور، بهترین برند روغن دنده را می توانند به شما پیشنهاد ‌دهند.

 

روغن آسانسور

روغن آسانسور

روغن هیدرولیک آسانسورها

در نوع دیگری از آسانسورها که به آسانسور هیدرولیکی معروف هستند، به جای استفاده از موتور گیربکس، از جک های هیدرولیکی جهت سیستم رانش و محرکه آسانسور استفاده می گردد و مشابه تمام سیستم های هیدرولیکی، این سیستم نیز با استفاده از روغن هیدرولیک عمل می نماید.

آسانسورهای هیدرولیکی از حدود سال 1950 میلادی به صنعت آسانسورسازی وارد شدند و در ابتدا کاربرد این آسانسورها محدود به جابجایی بار بود ولی به تدریج استفاده از این نوع آسانسورها با استقبال بیشتری از سوی مردم روبرو شده و بیشتر متداول گردیدند.

آسانسور های هیدرولیکی مانند آسانسور های کششی دارای کابین، ریل راهنما، کفشک، ضربه گیر یا بافر و تعدادی قطعات مشابه دیگر هستند و در واقع فرق آنها با آسانسور های کششی در سیستم رانش یا محرکه آنهاست. در آسانسور های هیدرولیک، یک جک هیدرولیکی سیستم محرکه آسانسور را تشکیل می دهد که این جک با قدرت پمپاژ روغن توسط تجهیزی به نام پاور یونیت به حرکت در می آید.

چطور می توان فهمید که زمان تعویض روغن هیدرولیک آسانسور فرا رسیده است؟

بهترین مرجع جهت مشخص نمودن زمان تعویض روغن هیدرولیک آسانسور، بروشور و اطلاعات فنی ارائه شده توسط سازنده آسانسور یا سازنده سیستم هیدرولیک آسانسور می باشد. اغلب سازندگان آسانسور زمان تعویض روغن هیدرولیک آسانسور را در شرایط نرمال، هر دوسال یکبار از زمان نصب اولیه و یا آخرین زمان تعویض روغن آسانسور بیان می نمایند، اما با توجه به شرایط آب و هوایی هر منطقه ایی این زمان می تواند متفاوت باشد و در مناطقی که رطوبت هوا یا میزان گرد و غبار معلق در هوا زیاد باشد طول دوره تعویض روغن هیدرولیک کوتاه تر خواهد بود. بطور کلی می توان گفت، تغییر در وضعیت ظاهری روغن هیدرولیک، بعنوان مثال مشاهده ذرات معلق در روغن و یا تیره شدن یا مات شدن رنگ ظاهری آن، استشمام بوی نامطبوع از روغن، مشاهده تغییر در گرانروی یا ویسکوزیته روغن و یا کف کردن روغن از علائم خراب شدن روغن هیدرولیک می توانند باشند.

روغن آسانسور

روغن آسانسور

روغن مناسب برای سیستم هیدرولیک آسانسور را چگونه می توان انتخاب نمود؟

بهترین راه برای انتخاب روغن هیدرولیک مناسب برای سیستم هیدرولیک آسانسور، مشورت با تعمیرکاران آسانسور و عمل نمودن به توصیه‌های تعمیرکاران و سرویسکاران آسانسور است زیرا این افراد علاوه بر تعیین بهترین زمان برای تعویض روغن هیدرولیک آسانسور، می توانند مناسبترین روغن هیدرولیک آسانسور را به شما پیشنهاد ‌دهند.

معمولا در سیستم هیدرولیک آسانسورهای هیدرولیک بسته به ظرفیت سانسور از روغن های هیدرولیک 46 یا 68 استفاده می گردد و بدلیل آنکه روغن هیدرولیک باید با مواد سازنده سیستم هیدرولیک سازگار باشد، لازم است پس از مشورت با شرکت سازنده سیستم هیدرولیک یا شرکت سازنده آسانسور، روغن هیدرولیک مناسب را انتخاب نمود و بعنوان مثال می توان از روغن های هیدرولیک زیر استفاده نمود:

  • روغن هیدرولیک بتیس
  • روغن بهران هیدرولیک
  • روغن پارس هیدرولیک اتوماتیک
  • روغن پارس بابک ویژه

بدلیل وجود حساسیت های مربوط به عملکرد ایمن آسانسورها، مجددا توصیه می گردد، انتخاب روغن و تشخیص خرابی روغن گیربکس آسانسور و یا روغن هیدرولیک آسانسور و تشخیص زمان تعویض این روغن ها توسط سرویسکار ماهر آسانسور و مثلا در طی سرویس‌های دوره ای آسانسور انجام ‌شود. همچنین پس از کسب اطلاعات اولیه در مورد نوع روغن مناسب برای موتور گیربکس آسانسور یا سیستم هیدرولیک آسانسور، می توانید با کارشناسان واحد فروش شرکت بازرگانی رجال هم مشورت نمایید تا مناسبترین روغن در دسترس از برندهای بتیس یا بهران و یا روغن های معادل معتبر دیگر به شما معرفی گردند.

سرویسکاران آسانسور علاوه بر مشاهدات چشمی وضعیت روغن می توانند جهت اطمینان بیشتر نمونه روغن گیربکس یا هیدرولیک را به یک آزمایشگاه معتبر تست روغن های صنعتی ارسال نمایند تا زمان درست تعویض روغن را با دقت بیشتری ارزیابی نمایند چرا که، هر دو حالت تعویض زود هنگام و تعویض دیر هنگام روغن می تواند باعث افزایش هزینه های آسانسور گردد.

 

روغن آسانسور

روغن آسانسور

آیا وقتی صحبت از انجام روغنکاری آسانسور می شود منظور همان عملیات تعویض روغن گیربکس یا روغن هیدرولیک آسانسور می باشد؟

در پاسخ به این سوال، به اختصار می توان گفت خیر، عملیات روغنکاری آسانسور فقط شامل عملیات بازدید و تعویض روغن گیربکس یا روغن هیدرولیک آسانسور نیست. از آنجایی که آسانسور یک مجموعه متشکل از اجزا مکانیکی مختلفی است، به غیر ازموتور گیربکس و سیستم هیدرولیک آسانسور برخی از قطعات دیگر آسانسور نیز به روغن‌ کاری نیاز دارند که در ابتدای این مقاله به این موارد به اختصار اشاره گردید، در واقع زمانیکه ازبرنامه روغنکاری منظم آسانسورها صحبت می شود، این برنامه شامل همه موارد مربوط به روغنکاری آسانسور می شود و شامل روغنکاری سیم بکسل‌ها، ریل‌های راهنما، زنجیر‌ها، اتصالات رولی و حلقه‌های اتصال غلتان و سایر قطعات نیز می باشد.

در ادامه این مقاله در مورد روغنکاری دو قسمت مهم دیگر از تجهیزات یک آسانسور شامل سیم بگسل آسانسور و ریل راهنمای آسانسور بیشتر صحبت خواهیم نمود:

روغنکاری سیم بگسل آسانسورها:

سیم های بگسل، از جمله تجهیزاتی هستند که در صنایع مختلفی مورد استفاده قرار می گیرند. از مهمترین این صنایع می توان به آسانسورها، جرثقیل ها، پل های معلق اشاره کرد. از آن جایی که این سیم ها از بهم بافته شدن چندین و چند سیم فولادی تشکیل شده اند، مقاومت بسیار بالایی داشته و می توانند وزن های بسیار سنگینی را تحمل کنند.

سیم بکس ها نیز برای بهبود در کارایی، نیاز دارند تا به صورت مرتب مورد بررسی و کنترل قرار بگیرند و بهترین راه برای نگهداری درست و افزایش طول عمر سیم های بکسل ها، روغن کاری آنها به صورت دقیق و در فواصل زمانی مشخص است. روغن سیم بکسل باید دارای ویژگی های مشخصی باشد تا بتوان از آن استفاده کرد. از این رو نمی توان از هر روغنی برای روانکاری سیم بکسل ها بهره برد.

بدلیل نقش سیم بکسل در آسانسورها که مستقیما به موضوع ایمنی آسانسورها مرتبط می باشد، موضوع روغنکاری سیم بکسل آسانسور از اهمیت ویژه ای برخوردار است، معمولا به منظور حفاظت از سیم بکسل آسانسورها در برابر خوردگی ناشی از زنگ زدگی و کاهش اصطکاک بین مفتول ها و رشته ها، از روغن مخصوصی استفاده می گردد که نوع این روغن بر اساس جنس مفتول و شرایط کاری و اقلیمی محل استفاده سیم بکسل متفاوت خواهد بود و لازم به ذکر است از طرف دیگر سیم بکسل نباید بیش از حد به روغن آغشته شود زیرا که باعث لیزی بیش از حد و بروز پدیده سر خوردگی سیم بکسل بر روی تکیه گاه آن می شود و همچنین روغن اضافه می تواند موجب جذب گرد و غبار بروی سیم و در نتیجه بالا رفتن اصطکاک و سایش و خوردگی زود هنگام سیم بکسل شود.

آمارها نشان می دهد که سیم بکسل های خشک به نسبت ۸۰% عمر کمتری نسبت به سیم بکسل هایی دارند که روغنکاری میشوند. به دلیل اینکه سیم بکسل های آسانسور به طور مرتب در تماس با قطعات دیگر بوده و تحت فشار نسبتا زیادی کار می کنند، بازرسی دوره ای سیم بکسل آسانسورها برای بررسی وضعیت آنها و منجمله میزان روغن آنها، از اهمیت به سزایی برخوردار است و توصیه می شود این بازرسی در طی زمان بهربرداری از آسانسور، بصورت مستمر توسط کارشناسان شرکتهای تعمیر و نگهدارنده آسانسور انجام شود.

غالبا در زمان تولید سیم بکسل آسانسور ها و از همان زمان تولید آنها عملیات روغنکاری روی آنها انجام می شود، با این حال با گذشت زمان، سیم بکسل رفته رفته روغن خود را از دست می دهد. برای پی بردن به اینکه سیم بکسل آیا مجددا نیاز به روغنکاری دارد یا خیر، یک آزمایش ساده وجود دارد، این آزمایش بدین صورت است که یک پارچۀ سفید و تمیز روی سطح سیم بکسل قرار داده می شود و چنانچه اثری از روغن بر روی پارچه مشاهده شود، نیازی به روغن کاری نیست و در غیر اینصورت، سیم بکسل نیاز به روغن کاری دارد.

با توجه به توضیحات فوق، توصیه می گردد، جهت کارآیی بهتر سیم بکسل در مدت استفاده از آن، در فواصل زمانی منظم روغنکاری آن ادامه یابد تا بیشترین حفاظت در برابر زنگ زدگی و سایش و خوردگی آنها بعمل آورده شود.

 

روغن آسانسور

روغن آسانسور

نحوه روغنکاری سیم بکسل آسانسورها:

قبل از شروع به روغنکاری سیم بکسل آسانسور، لازم است سطح سیم بکسل با استفاده از یک برس یا پارچه آغشته به یک مایه پاک کننده به اندازه کافی تمیز شود تا اثرات بر جا مانده از روغن قدیمی، از روی سطح سیم بکسل به خوبی پاک گردد و سپس نسبت به روغنکاری سیم بکسل با روغن تازه اقدام نمود. ترجیحا روغن کاری سیم بکسل بهتر است در زمانی انجام گردد که هوا رطوبت کمتری داشته و خشک تر باشد.

برای روغنکاری سیم بکسل آسانسور، یکی از روشهای معمول این هست که با استفاده از یک قلمو یا یک تکه پارچه، ابتدا یک قسمت از سطح سیم بکسل آغشته به روغن مخصوص سیم بکسل آسانسور شود و سپس روغن در امتداد سیم بکسل پخش گردد و لازم به ذکر است که نباید روغن به حدی زیاد زده شود که شوره کرده و سرازیر شود و از طرف دیگر، نباید آنقدر مقدار روغن کم باشد که اثر آن بر روی یک پارچه سفید تمیز قابل مشاهده نباشد. روغنکاری سیم بکسل، بهتر است در محلی صورت گیرد که رشته های تشکیل دهنده سیم بکسل کمی از هم باز می شوند (مثل هنگامی که سیم از روی قرقره عبور می کند یا روی قرقره پیچیده می شود) در این صورت روغن بهتر جذب سیم بکسل می شود.

چه روغنی برای روغنکاری سیم بگسل آسانسور مناسب است؟

برای روغنکاری سیم بکسل آسانسور معمولا روغن 40 توصیه می گردد. این روغن را می توان از برند بتیس یا بهران و یا روغنهای معادل معتبر دیگری که کارشناسان واحد فروش شرکت بازرگانی رجال به شما معرفی می نمایند، تامین نمود .

چند وقت یکبار لازم است سیم بگسل آسانسور روغنکاری شود؟

تعیین زمان دقیق و مشخص برای روغنکاری سیم بکسل آسانسورها ممکن نیست، زیرا این کار کاملا به ظرفیت و شرایط محیط کاری آسانسور بستگی دارد و مثلا میزان گرد و غبار موجود در هوای منطقه یکی از عوامل تاثیر گذار در زمان روغنکاری سیم بکسل آسانسور است. طبق یک دستور العمل کلی، سیم بکسل آسانسور پس از هر 250 بار استارت خوردن آسانسور و یا حداقل یک بار در سال، بهتر است روغن کاری شود. معمولا سرویسکار آسانسور در زمان بازدید چشمی سیم بکسل، اگر مشاهده نماید که این سیم ظاهری خشک دارد، باید نسبت به روغنکاری سیم بگسل اقدام نماید.

روغنکاری ریل راهنمای آسانسور ها:

ریل راهنمای آسانسورها نقش ویژه ایی در هدایت کابین آسانسور و متعادل کردن آن دارد و برای حرکت نرم و بی صدا و بی لرزش آسانسور لازم است ریل راهنما به طور مرتب روغنکاری گردد. از آنجا که یکی از مهم ترین انتظارات استفاده کنندگان از آسانسور، حرکت نرم و بدون و صدا و تکان آسانسور است، روغنکاری ریل راهنمای آسانسور یکی از مهمترین عواملی است که منجر به عملکرد بهتر و همچنین کاهش خوردگی و سایش قطعات در تماس با ریل آسانسور می گردد.

روغن مخصوص ریل آسانسور چند وظیفه مهم را عهده دار است که مهمترین آنها عبارتند از:

  • کاهش تکان های آسانسور در حین حرکت
  • بهبود عملکرد ریل آسانسور و نتیجه افزایش کارکرد هماهنگ اجزای مکانیکی آسانسور
  • به حداقل رساندن صدای آزار دهنده ناشی از اصطکاک کفشک های کابین با ریل آسانسور در حین حرکت آسانسور
  • کاهش اصطکاک بین کفشک های کابین و ریل و در نتیجه به حداقل رساندن صدای آزار دهنده ناشی از اصطکاک کفشک های کابین با ریل آسانسور در حین حرکت آسانسور و کاهش ساییدگی کفشک های کابین آسانسور و افزایش عمر این قطعات
  • کاهش جذب گرد و خاک و مواد آلوده کننده توسط لقمه های ترمز اضطراری آسانسور
  • کاهش انرژی مصرفی موتور آسانسور بدلیل کاهش اصطکاک کابین با ریل ها

یکی از وسایل جانبی و ضروری در آسانسور ها، دستگاه روغندان ریل آسانســـور است که بر روی کابین آسانسور نصب می شود. نمدهای دستگاه روغندان آسانسور با حرکت روی ریل های راهنمای آسانسور، بصورت مستمر باعــث روغنکاری آنـها شده و در نتیجه باعث روان شدن حرکت کابین آسانسور می گردد به همین دلیل است که معمولا سرویسکار آسانسور، هنگام سرویس آسانسور، روغندان آسانسور را هم بازدید می نماید.

نتایج یک بررسی به عمل آمده بر روی 500 دستگاه آسانسور در یک دوره 2 ساله نشان داده است پس از نصب دستگاه روغندان بر روی آسانسور­ها و انجام مداوم عملیات روغنکاری ریل ها، خرابی­ های آن­ها به نسبت گذشته که دستگاه روغندان بر روی آسانسور نصب نبوده است، تا 15 % کاهش داشته یافته است.

روغن آسانسور

روغن آسانسور

چه روغنی برای روغنکاری ریل آسانسور مناسب است؟

بهترین روغن توصیه شده برای روغنکاری ریل آسانسور، روغن نمره 10 است زیرا این نوع از روغن غلظت و ویسکوزیته پایینی دارد و در نتیجه بصورت خودکار روغن به راحتی از محفظه روغندان به روی ریل آسانسور منتقل می شود.

از مهمترین مشخصات مطرح در مورد روغن مخصوص ریل آسانسور می توان به قابلیت روانکاری یکنواخت این روغن در سرما و گرما اشاره نمود (بطوریکه دمای محیط تاثیر منفی بر عملکرد این روغن نداشته باشد) و اینکه این روغن نباید بوی نا مطلوبی داشته باشد.

همچنین این روغن باید ویسکوزیته مناسبی داشته باشد تا به راحتی از محفظه روغندان آسانسور به سمت ریل ها جاری شود.

آیا می توان از روغن های ضایعاتی و یا روغن سوخته و یا گازوییل به جای روغن مخصوص روانکاری ریل آسانسور استفاده نمود؟

کارشناسان صنعت آسانسور توصیه می نمایند، به هیچ وجه از روغن های ضایعاتی و یا روغن سوخته و یا گازوییل به جای روغن مخصوص روانکاری ریل آسانسور استفاده نگردد زیرا هر چند این قبیل روغنها یا گازوییل به لحاظ قیمتی، ارزان تر هستند ولی روغن های ضایعاتی علاوه بر اینکه بوی بسیار نامطلوبی دارند، آلوده به مواد لجنی اسیدی و چسبنده ناشی از تخریب و فساد روغن کار کرده هستند که این اسیدی بودن روغن در طول زمان، باعث تخریب تدریجی سطح ریل آسانسور می گردد و از طرف دیگر، این لجن ها چسبنده هستند و با چسبیدن به سطح ریل ها باعث ایجاد سطحی ناهموار بر روی ریل راهنمای آسانسور می گردند و این سطح ناهموار می تواند باعث ایجاد تکان در کابین آسانسور شود، همچنین حالت چسبندگی مواد لجنی مذکور باعث انسداد مسیر روغتکاری از محفظه روغن به سمت ریل ها و مختل شدن عملیات روانکاری ریل راهنمای آسانسور می گردند. استفاده از گازوییل نیز علاوه بر ایجاد بوی آزار دهنده می تواند خطر آتش سوزی در آسانسور را بشدت افزایش دهد.

چند وقت یکبار لازم است روغن ریل راهنمای آسانسور شارژ گردد؟

در صورتیکه آسانسور مجهز به دستگاه روغندان ریل راهنمای آسانسور باشد، توصیه می گردد، در طی هر نوبت از سرویس آسانسور، سطح روغن درون این دستگاه توسط سرویسکار آسانسور چک شده و در صورت لزوم نسبت به تعویض یا شارژ روغن مذکور اقدام شود.

سخن پایانی

انجام عملیات روغنکاری و روانکاری صحیح، اصولی و منظم اجزای مختلف یک آسانسور، نه تنها موجب حرکت نرم و آرام و بی­ صدای آسانسور می شود، بلکه وضعیت ایمنی آسانسور را هم بهبود بخشیده و از طرف دیگر استهلاک آسانسور و در نتیجه هزینه ­های سرویس و نگهداری آسانسورها را کاهش خواهد داد. با توجه به توضیحات فوق مشاهده می گردد که فقط یک روغن به اسم روغن آسانسور یا روغن سرویس آسانسور وجود ندارد که برای روغنکاری تمام تجهیزات آسانسور مناسب باشد و از آنجا که انتخاب نوع روانکار مناسب برای هر قسمت از آسانسور از اهمیت ویژه­ای برخوردار است، کارشناسان واحد فروش شرکت بازرگانی رجال جهت ارائه خدمات مشاوره در انتخاب بهترین روانکار با بهترین قیمت ها و تامین روانکارهای مناسب، همواره در خدمت شما هستند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

error: Content is protected !!